Hoppa till innehållet

Debatt: "Uber smutskastar delningsekonomin"

Vi ställer oss bakom delningsekonomin. Men Ubers affärsmodell för tankarna till dåtiden snarare än framtiden. Det skriver Taxiförbundets förbundsdirektör Claudio Skubla. 

Claudio Skubla, tf Förbundsdirektör Svenska Taxiförbundet.
Claudio Skubla, tf Förbundsdirektör Svenska Taxiförbundet.

Detta är ett debattsvar av Claudio Skubla, tf förbundsordförande för Taxiförbundet. Vill du också skriva för Di Digital? Mejla digital@di.se!

 


 

Till att börja med vill vi klargöra att Taxiförbundet ställer sig bakom delningsekonomin. Vi är ju själva en del av den. I debattartikeln med titeln “Taxiförbundet smutskastar delningsekonomin”, skriver Erik Wallin och Robin Szekely att delningsekonomi innebär ”att privatpersoner i allt större utsträckning delar resurser med varandra på en mängd områden”. Taxi är ett sätt att låta många personer dela på de bilar som redan finns, istället för att varje person ska äga varsin bil – på så sätt en del av delningsekonomin som de beskriver den.

Vi är glada att Erik Wallin och Robin Szekely lyfter frågan och vi delar bedömningen att dialog är vägen framåt. Faktum är att jag deltog på ett seminarium i riksdagen för inte alltför länge sedan där Erik Wallin också närvarade, där vi diskuterade just delningsekonomin tillsammans med Uber, politiker, näringsliv och andra aktörer som berörs av frågan. Mer initiativ av den här typen behövs. Alla tjänar på en nyanserad och saklig debatt om hur vi ska kombinera den potential som finns i delningsekonomin med ett välfungerande välfärdssamhälle.

Det håller inte att år 2015 undvika ansvar och därigenom skatter på det sätt som Uber gör, särskilt inte när ens företag är värderat till 62 miljarder dollar.

 

Vad vi däremot inte håller med om, är att man kan likställa ett riktigt jobb med en riktig lön med att ”få en flaska vin av en granne som tack för att ha vattnat blommorna när hon är på semester”. Ett företag av Ubers storlek har ett ansvar att se till att skatt betalas för deras anställda, och att de följer gällande lagstiftning. Det håller inte att år 2015 undvika ansvar och därigenom skatter på det sätt som Uber gör, särskilt inte när ens företag är värderat till 62 miljarder dollar. En sådan konkurrensstrategi tycker vi för tankarna till dåtiden snarare än framtiden.

Om fler stora företag undviker ansvar och därmed skatter på samma sätt som Uber kommer detta att innebära stora konsekvenser för välfärdsstaten och samhällets utformning. Men redan idag innebär det konsekvenser för enskilda privatpersoner. Uber marknadsför sin tjänst UberPOP gentemot sina förare som ett sätt att tjäna pengar, medan man mot myndigheter och i media väljer att kalla upplägget för ”samåkning” och argumenterar att ”pengarna täcker precis kostnaden för bilen”. Att Ubers kommunikation ser så olika ut gentemot olika målgrupper beror på att det går att tjäna pengar på UberPOP - men bara om man undviker skatt.

Ubers marknadsföring grundas alltså på förutsättningen att utföraren struntar i skatt.

 

Ubers marknadsföring grundas alltså på förutsättningen att utföraren struntar i skatt. Det dubbla budskapet från Uber är oärligt och argumentationen riskerar att leda till att enskilda individer blir skyldiga skatteverket pengar utan möjlighet att betala tillbaka. Uber säger dessutom att allt som krävs för att köra UberPOP är ett B-körkort, samtidigt som UberPOP-förare har dömts för avsaknad av taxilicens. Att låta individer stå för det som i själva verket borde vara Ubers ansvar som arbetsgivare, utan att ens tala om det annat än i juridiska texter tycker vi minst sagt är mycket märkligt.

Erik Wallin och Robin Szekely skriver att vi definierar vår syn på begreppet delningsekonomi på ShareFix hemsida. Detta stämmer inte. Vår bild av vad delningsekonomi är stämmer väl överens med deras. Den definition de hämtat är ShareFix definition av delningsekonomi, avsedd att spegla hur Uber använder sig av begreppet för att slippa ansvar. Vi tror att delningsekonomin har en ljus framtid och ser framemot att vara en del av denna även i framtiden. Men för att detta ska bli verklighet måste de företag som verkar inom delningsekonomin ta samma ansvar som andra företag. Om det är någon som smutskastar delningsekonomin idag så är det Uber.

Claudio Skubla
Tf Förbundsdirektör
Svenska Taxiförbundet


 

Detta är en debattartikel. Vill du också skriva för Di Digital? Mejla digital@di.se!

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera