Hoppa till innehållet

Det är krångligare att betala för Spotify än för Apple Music – och det är ett problem 

Betalande kunder kommer att avgöra de strömmade musiktjänsternas framtid. Så vem är bäst på att ta betalt, Apple eller Spotify? Di Digital har testat. 

Knappt två dagar har gått sedan Apples omtalade musiktjänst Apple Music gjorde premiär. De flesta som provat verkar överens om att Apple levererat en produkt som fungerar ungefär lika bra som trotjänaren Spotify, varken mer eller mindre. Och om två tjänster är i praktiken likvärdiga så blir det andra faktorer som avgör vilken kunderna väljer.

Föreställ dig för en stund att du precis köpt en ny Iphone. Du har aldrig tidigare betalat för en strömmad musiktjänst men känner nu att tiden är mogen. Här nedan jämför vi Apples och Spotifys respektive processer för att hantera en ny kund som vill skapa ett betalt abonnemang. Vilken tycker du känns enklast?

Apple Music

Apple Music kommer förinstallerat på alla nya Iphone som säljs i handeln. Starta appen...

...Välj den önskade abonnemangsformen och skriv sen in ditt iTunes-lösenord…

...klart! Efter tre gratismånader börjar Apple automatiskt debitera det kortnummer du kopplat till ditt iTunes-konto.

Spotify

Sök upp Spotify och ladda ned i App Store.

Nästa steg är att skapa ett användarkonto hos Spotify. Men på grund av Apples regler hanteras själva betalningen utanför appen, på Spotifys webbplats.

Lämna Spotify-appen och logga sen in - igen - på spotify.com...

...för att sen välja din abonnemangsform, skriva in ditt kortnummer och bekräfta betalningen…

...sen lämna webbläsaren och starta Spotify-appen igen.

Klart! Efter 60 dagar börjar Spotify automatiskt debitera kortnumret du skrivit in.

Nu har vi visserligen inte tagit upp Android, som är en helt annat historia. Men vad gäller konsten att få nya Iphone-användare att öppna plånboken blir det 1-0 till Apple Music.

Läs även: Apples storlek kan krossa Spotify

Läs även: Daniel Ek om Apple Music: "Man måste inte vara nummer ett för att lyckas" 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera