Knappt två dagar har gått sedan Apples omtalade musiktjänst Apple Music gjorde premiär. De flesta som provat verkar överens om att Apple levererat en produkt som fungerar ungefär lika bra som trotjänaren Spotify, varken mer eller mindre. Och om två tjänster är i praktiken likvärdiga så blir det andra faktorer som avgör vilken kunderna väljer.
Föreställ dig för en stund att du precis köpt en ny Iphone. Du har aldrig tidigare betalat för en strömmad musiktjänst men känner nu att tiden är mogen. Här nedan jämför vi Apples och Spotifys respektive processer för att hantera en ny kund som vill skapa ett betalt abonnemang. Vilken tycker du känns enklast?
Apple Music
Apple Music kommer förinstallerat på alla nya Iphone som säljs i handeln. Starta appen...
...Välj den önskade abonnemangsformen och skriv sen in ditt iTunes-lösenord…
...klart! Efter tre gratismånader börjar Apple automatiskt debitera det kortnummer du kopplat till ditt iTunes-konto.
Spotify
Sök upp Spotify och ladda ned i App Store.
Nästa steg är att skapa ett användarkonto hos Spotify. Men på grund av Apples regler hanteras själva betalningen utanför appen, på Spotifys webbplats.
Lämna Spotify-appen och logga sen in - igen - på spotify.com...
...för att sen välja din abonnemangsform, skriva in ditt kortnummer och bekräfta betalningen…
...sen lämna webbläsaren och starta Spotify-appen igen.
Klart! Efter 60 dagar börjar Spotify automatiskt debitera kortnumret du skrivit in.
Nu har vi visserligen inte tagit upp Android, som är en helt annat historia. Men vad gäller konsten att få nya Iphone-användare att öppna plånboken blir det 1-0 till Apple Music.
Läs även: Apples storlek kan krossa Spotify
Läs även: Daniel Ek om Apple Music: "Man måste inte vara nummer ett för att lyckas"