Snabbväxaren Truecaller (NTL) lyfts ofta fram som en av den svenska startup-sektorns kronjuveler. Bolagets telefonboksapp har sedan starten lyckats samla in över en kvarts miljard användare.
Som en jämförelse har musiktjänsten Spotify (NTL) ungefär 100 miljoner användare.
Intäkterna lyser dock fortfarande med sin frånvaro. År 2015 gjorde Truecaller en förlust på ofantliga 182,5 Mkr, kunde Di Digital avslöja tidigare i veckan. Samtidigt sjunker omsättningen till närmast obefintliga 2,8 Mkr.
Fortsätter bolaget att bränna pengar i samma takt som idag kommer kassan att vara tom innan 2016 är över.
Med största sannolikhet slutar sagan om Truecaller i en försäljning. Det säger Daniel Goldberg, redaktionschef på Di Digital, i veckans avsnitt av Digitalpodden.
“Det verkliga värdet i Truecaller är inte den potentiella annonsaffären utan den enorma användarbas man har”, säger han.
Även Jonas Leijonhufvud tror att Truecaller kommer bli del av en större kontext:
"Jag skulle bli mycket förvånad om Truecaller gick runt på bara annonspengar i framtiden", säger Jonas Leijonhufvud.
Facebook och Google pekas båda ut som möjliga köpare.
“Det är lätt att se hur Truecaller skulle passa väldigt bra i Googles operativsystem Android, till exempel. Eller kanske hos Facebook som satsar mycket på att bryta ut funktioner i olika appar och tidigare förvärvat till exempel Whatsapp och Instagram”, säger Daniel Goldberg.
Det verkliga värdet i Truecaller är inte den potentiella annonsaffären utan den enorma användarbasen.
Faktum är att Truecaller idag har många likheter med Whatsapp och Instagram då de köptes upp.
“De var då tjänster med väldigt många användare men med nästan obefintliga intäkter”, fortsätter Daniel Goldberg.
Enligt Truecallers medgrundare Alan Mamedi har bolaget inga planer på att fylla på kassan med ytterligare riskkapital. Det tyder på att man nu, åtminstone delvis, lagt de tidigare så aggressiva expansionsplanerna på hyllan.
“Det är inte orimligt att tro att en affär kommer ske inom en ganska snar framtid”, säger Daniel Goldberg.
Hör hela analysen i veckans avsnitt av Digitalpodden:
http://embed.acast.com/digitalpodden/truecallersmardromsresultatochkingshemligastartup-investering
Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes.
Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.