Hoppa till innehållet

Doberman blir riskkapitalister – ska investera i techbolag

Designbyrån Dobermans moderbolag startar ett investeringsbolag vid namn Doberman Forward. Genom tidiga investeringar i techbolag där design och produktutveckling är viktigt vill man skapa nästa framgångssaga.

Lisa Lindström driver Doberman-gruppens nya investeringsbolag.
Lisa Lindström driver Doberman-gruppens nya investeringsbolag.

Med kunder som SVT, samt Spotify och Klarna i bolagens tidiga skeden, har Doberman blivit en av Sveriges mest välkända designbyråer. Nu startar byråns moderbolag, Doberman Group, ett nytt investeringsbolag vid namn Doberman Forward. Planen är att göra tidiga investeringar i unga, designdrivna techbolag.

Doberman Forward gjorde nyligen sin första investering i Ace of Bace-producenten Ulf Ekbergs Zoundio, där designbyrån Doberman varit anlitad för produktutvecklingen.

Läs även: Så blir Ace of Base-stjärnans gitarrapp

”På vår designbyrå har vi jobbat med startups under många år, bland annat i tidiga Maple och Oscar. Då har vi sett att produktutvecklingen tillför jättemycket värde. Om vi är en del av att bygga framgång för de här företagen borde vi också investera i dem”, säger Lisa Lindström, vd för Doberman.

Doberman Forward är ett litet investeringsbolag där kapitalet kommer från moderbolagets delägare. Lisa Lindström vill inte uppge hur stort utrymmet för investeringar är, men säger att bolaget kommer att gå in i tre till fyra startupbolag under det första året. 

Främst är det tidiga investeringar i unga bolag, i storleksordningen 0,5 Mkr till 1,5 Mkr, som är intressanta. Doberman Forward vill bidra även med sin kompetens inom design- och produktutveckling.

”Just nu har vi en dialog med ett par startupbolag som är högintressanta. Vi är ett ganska litet bolag så för oss är det viktigt att de första vi satsar på blir bolag där vi ser att vår kompetens tillför värde. Då är det framförallt där användarupplevelsen är avgörande”, säger hon.

Om vi är en del av att bygga framgång för de här företagen borde vi också investera i dem.

Lisa Lindström tror även att Doberman kan växa med den nya rollen.

”Jag tror att vi kommer att bli ännu bättre på produktutveckling genom att komma närmare affären och hur produktutvecklande bolag tänker kring beslut. Det kommer också att gagna mogna bolag som vi jobbar med eftersom de kan ta efter det bästa hos startups och vice versa”, säger Lisa Lindström.

Läs även: ”Designmissarna som gör att du tappar affären”

Innehåll från Techstep SwedenAnnons

Mac som nyckelverktyg för attraktiva arbetsgivare

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep
Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep

Införandet av Mac i en organisation inrymmer mer än bara val av hårdvara; det är ett strategiskt beslut som ger konkurrensfördelar i kampen om talangerna.

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser är ett måste, säger Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep.

I takt med att det moderna arbetslandskapet förändras står företag inför nya utmaningar och möjlighet när det kommer till att locka till sig och behålla de bästa talangerna. En framträdande trend i både USA och Storbritannien är att fler företag erbjuder Mac till sina anställda jämfört med de nordiska länderna, även om företag i Norden börjar förstå fördelarna med att inkludera Mac i sin IT-miljö.

Användarperspektiv och viktiga överväganden

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, förklarar att många unga talanger växer upp med Apple-produkter idag och föredrar Macs användargränssnitt. 

– Om de anställda får jobba med teknik de är bekväma med har det en direkt inverkan på prestation, motivation och lojalitet mot företaget. Att tappa personal kostar pengar och man går miste om talang och innovation, säger han.

Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep, förklarar att företag ofta bara ser till den initiala kostnaden för en Mac, men jämfört med en PC är den totala ägandekostnaden ofta lägre.

– Mac-datorer kräver färre IT-resurser för hantering och support, vilket ger en lägre driftkostnad. 

Pontus tillägger att Mac:en, jämfört med andra PC-maskiner, har ett avsevärt högre andrahandsvärde vilket förbättrar kostnadskalkylen ytterligare samtidigt som återbruk av IT-utrustning är ett måste för att nå hållbarhetsmål.

Utmaningar och lösningar för implementering av Mac i företag

Fredrik lyfter även fram de utmaningar som företag kan stöta på när de inför Mac i sin tekniska miljö. Han berättar att många IT-avdelningar i Norden varit tveksamma till att ta in Mac.

– Jag tror att det bottnar i en osäkerhet kring hur klienterna ska hanteras. Det, i kombination med att det saknas resurser och kompetens, gör att företag tvingas tacka nej även om de egentligen vill tacka ja och erbjuda Mac till sina medarbetare.

Mac är en otroligt företagsvänlig plattform. Med verktyg som Jamf för enhetshantering föreligger inga tekniska hinder som möjliggör ett effektivt införande. 

– Saknas kompetens internt kan man anställa eller ta konsulthjälp, men det blir allt vanligare att företag köper en tjänst där klient och managering paketeras tillsammans. Vilken väg man än väljer måste onboardingen av Mac göras ordentligt, annars riskerar man att skapa skugg-IT på företaget då användarna kommer ta saken i egna händer.

Fredrik säger avslutningsvis: 

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser och erbjuda Mac-datorer är inte bara ett sunt affärsbeslut från ett produktivitets-, kostnads- och hållbarhetsperspektiv, utan ett måste för att attrahera talanger, bolagets viktigaste resurs, och det är avgörande för att bibehålla konkurrenskraft. 

 

 

Mer från Techstep Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Techstep Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera