Med kunder som SVT, samt Spotify och Klarna i bolagens tidiga skeden, har Doberman blivit en av Sveriges mest välkända designbyråer. Nu startar byråns moderbolag, Doberman Group, ett nytt investeringsbolag vid namn Doberman Forward. Planen är att göra tidiga investeringar i unga, designdrivna techbolag.
Doberman Forward gjorde nyligen sin första investering i Ace of Bace-producenten Ulf Ekbergs Zoundio, där designbyrån Doberman varit anlitad för produktutvecklingen.
Läs även: Så blir Ace of Base-stjärnans gitarrapp
”På vår designbyrå har vi jobbat med startups under många år, bland annat i tidiga Maple och Oscar. Då har vi sett att produktutvecklingen tillför jättemycket värde. Om vi är en del av att bygga framgång för de här företagen borde vi också investera i dem”, säger Lisa Lindström, vd för Doberman.
Doberman Forward är ett litet investeringsbolag där kapitalet kommer från moderbolagets delägare. Lisa Lindström vill inte uppge hur stort utrymmet för investeringar är, men säger att bolaget kommer att gå in i tre till fyra startupbolag under det första året.
Främst är det tidiga investeringar i unga bolag, i storleksordningen 0,5 Mkr till 1,5 Mkr, som är intressanta. Doberman Forward vill bidra även med sin kompetens inom design- och produktutveckling.
”Just nu har vi en dialog med ett par startupbolag som är högintressanta. Vi är ett ganska litet bolag så för oss är det viktigt att de första vi satsar på blir bolag där vi ser att vår kompetens tillför värde. Då är det framförallt där användarupplevelsen är avgörande”, säger hon.
Om vi är en del av att bygga framgång för de här företagen borde vi också investera i dem.
Lisa Lindström tror även att Doberman kan växa med den nya rollen.
”Jag tror att vi kommer att bli ännu bättre på produktutveckling genom att komma närmare affären och hur produktutvecklande bolag tänker kring beslut. Det kommer också att gagna mogna bolag som vi jobbar med eftersom de kan ta efter det bästa hos startups och vice versa”, säger Lisa Lindström.