Hoppa till innehållet

Douglas Roos: ”Stäm bolagen som gör ad blockers”

Nyheter24-grundaren Douglas Roos tror att framtiden för media bland annat ligger i programmatiska annonser. Men så länge annonsblockerare finns lider mediehusen mer än vad de behöver.

Douglas Roos är medgrundare och arbetande styrelseordförande för Nyheter24-gruppen.
Douglas Roos är medgrundare och arbetande styrelseordförande för Nyheter24-gruppen.Foto: Miriam Olsson Jeffery

Douglas Roos har nyss kommit av scenen på Mediedagarna, MEG, i Göteborg som pågick i veckan. Han har suttit i en jury och bedömt mediestartups som presenterat. Samtidigt passade han på att ge en gliring åt Sveriges Radios vd, som var med i en panel under MEG.

”Cilla Benkö presenterade det som en stor nyhet att Sveriges Radio har frågat några 15-åriga svenskar vad de vill lyssna på. Anser man att det är en stor grej måste man göra en rejäl genomlysning av organisationen”, säger Douglas Roos.

Uttalandet provocerar honom. Han menar att Sveriges Radio får miljarder kronor varje år och har ganska liten press på sig att ta reda på publiken tycker.

”Våra läsare på Nyheter24 är våra dagliga domare”, säger Douglas Roos.

Han startade spelföretaget Ladbrokes Nordic en gång i tiden och för svenska folket är han känd som en av investerarna i tv-programmet Draknästet. Men numera hör han hemma i mediebranschen.

Det var åtta år sedan Douglas Roos och Patrik Sandberg drog igång Nyheter24, en nyhetssajt för målgruppen 15-44 år som i dag ingår i en grupp av sajter och varumärken under samma paraply. Sedan dess har utmaningarna för media bara växt och digitaliseringen förändrat det mesta.

Det blir inga revolutioner, bara evolutioner.

”Men det blir inga revolutioner, bara evolutioner. Om du och jag hade träffats för 15 år sedan hade vi kunnat säga att vi skulle sitta med våra mobiler och läsa nyheter”, säger Douglas Roos.

I dag är mobilen en självklar plats för mediekonsumtion. Dock gäller det för mediebolagen att tjäna pengar i den. Douglas Roos tror på programmatisk annonsering, det vill säga automatisk försäljning av medieutrymme.

”I förlängningen skulle jag bli förvånad om det finns särskilt många annonssäljare kvar i traditionell bemärkelse”, säger han, med risk för att hamna i dålig dager hos Nyheter24-gruppens egna säljare.

Han tror också att mediebyråerna kommer bli konkurrensutsatta, även om de finns kvar, då en del annonsörer kommer ha egna programmatiska plattformar för annonsköp.

”I dag är det mest klassiska banners på programmatiska plattformar. Det kommer att utvecklas även till native och rörliga format”, tror Douglas Roos.

Nyheter24-gruppen experimenterar också med andra nya intäktsströmmar, till exempel med e-handel i form av ett helägt varumärke som riktar sig till kvinnor 15-30 år. Och äger numera hela bloggplattformen Blogg.se, där mycket av marknadsföringen kommer att ske.

Läs också: Nu ska Nyheter24 bli e-handlare

”Det gäller att hitta transaktionsintäkter från konsument och titta på sådant som inte tillhör mediemodellen, som rena digitala bolag. Det kan handla om jobbsökarsajter, utvecklade affiliateprogram, ja egentligen vad som helst där det finns pengar”, säger Douglas Roos.

Nyheter24-gruppen testar en ”quiz-sajt”, som lanserades för några månader sedan och nu har över 10 miljoner quiz.

”Vi är en liten entreprenörsverkstad och plockar russinen ur kakan. Till exempel var vi tidiga med Buzzfeed-listor och har tittat på tonaliteten hos Gawker, som är intelligent vårdad men ändå slängig”, säger Douglas Roos.

Vår största konkurrent är Facebook.

Förra året gjorde Nyheter24-gruppen för första gången en riktig vinst. 2014 omsatte bolaget 97 miljoner kronor och gick med 2 miljoner kronor i förlust. 2015 var samma siffror 208 miljoner kronor och 8 miljoner kronor plus.

”Vår största konkurrent är Facebook, men det är också vår viktigaste samarbetspartner och mycket av vår trafik kommer därifrån. Det är lite läskigt”, säger Douglas Roos.

På agendan för framtiden står utlandsplaner, gärna på stora marknader som Tyskland eller Spanien. Men en sak hotar intäktsströmmarna - ad blockers, programmen som blockerar ut annonser hos medieföretag.

”Alla världens mediehus lider av ad blockers och förlorar intäkter varje dag. Säkert hundra miljarder eller mer. Men vad gör de? Pratar ibland och kör popups med ”snälla ta bort annonsblockerare”, säger Douglas Roos.

Han jämför med om någon skulle uppfinna en plugin till din webbläsare som gör att du kan komma åt till exempel Netflix utan inlogg.

”Vad skulle folk tycka då, jo att du är en tjuv. Men hos medieföretagen ska du komma in utan betalning, men där är betalningen annonser”, menar han.

Douglas Roos beskriver det som ett tyst avtal mellan sajter och besökare, som innebär att man får läsa nyheter på en sajt mot att se annonser. Annonsblockerarna hjälper besökarna att bryta detta avtal. 

Han kallar också ad blockers-bolagen för mutkolvar, som utpressar medieföretag på pengar för att annonsblockerarna inte ska fungera hos dem.

”Jag fattar inte varför inte varför man inte stämmer skiten ur bolag som gör ad blockers”, säger Douglas Roos.

Läs också: Douglas Roos går in i svenskt Pied Piper

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera