Hoppa till innehållet

Dporganizer fyller kassan – går från 4 till 50 medarbetare

Dataskyddsbolaget Dporganizer fyller på kassan och ökar expansionstakten. På ett år ska man ha gått från 4 till drygt 50 medarbetare – och säljkontor i sex europeiska städer.

Egil Bergenlind, vd och grundare på Dporganizer.
Egil Bergenlind, vd och grundare på Dporganizer.

Dporganizer grundades 2015 med målet att hjälpa företag och organisationer hantera utmaningar inom dataskydd. Just nu riktar man in sig på företag som måste hantera EU:s nya dataskyddsdirektiv, GDPR, som träder i kraft i maj 2018. Reglerna är komplexa och böterna höga om man inte följer dem.

”Efterfrågan på våra tjänster ökar snabbt i och med att den nya dataskyddsförordningen träder i kraft nästa år”, säger Egil Bergenlind, vd och grundare på Dporganizer (NTL).

Efterfrågan på våra tjänster ökar snabbt.

Dporganizer uppger att straffavgifterna för att inte följa EU:s nya dataskyddsdirektiv kan motsvara upp till 4 procent av ett bolags totala omsättning, eller 190 miljoner kronor.

”Medvetenheten hos företagen om GDPR och vilka utmaningar förordningen medför har ökat, men många kämpar fortfarande med hur de ska hantera frågorna i praktiken på ett effektivt sätt”, säger vd:n.

Nu fyller man på kassan med frisk expansionskapital. Bakom injektionen står bland andra riskkapitalbolagen Inbox Capital (NTL) och Soläng Invest (NTL).

”Med detta kapitaltillskott säkerställer vi att vi kan fortsätta expandera och hjälpa våra kunder på bästa möjliga sätt. Kapitalet ska främst användas till att expandera vår försäljningsorganisation i Europa”, säger Egil Bergenlind.

Han vill inte uppge hur mycket pengar det rör sig om. Men enligt källor till Di Digital rör det sig om ett tvåsiffrigt miljonbelopp på minst 10 miljoner kronor.

Läs även: It-veteraner tar in miljoner för att säkra företagens filer

Egil Bergenlind är jurist i botten och var tidigare ansvarig för regelefterlevnad och dataskyddsfrågor på betalbolaget Izettle. Bolagets övriga tre grundare är: CTO Sebastian Norling, tidigare på Viaplay, designchef Andreas Yannelos, tidigare produktchef på Radioplay inom Bauer Media och säljchef Lelle Cryssanthander, med en bakgrund som bolagsbyggare och före detta vd på Wineasy inom Song Networks Group.

Dporganizer lanserade sin första produkt våren 2016. I höstas var man med i Stings acceleratorprogram. Det resulterade bland annat i att Sting-coachen Ivar Strömberg fattade ordförandeklubban i bolaget. Ivar Strömberg är annars främst känd som medgrundare och före detta vd på Tele1/Song Networks.

Läs mer: Åtta hungriga startupbolag tar plats i Stings nya startfält

En annan känd profil i styrelsen är Caroline Olstedt Carlström, till vardags global dataskyddschef på betaljätten Klarna (NTL).

I slutet av förra året bestod Dporganizer av fyra personer. Idag är man 18 medarbetare. Man har huvudkontor i Stockholm och säljkontor i London och Amsterdam.

”Vi växer snabbt och räknar med att vara drygt 50 medarbetare innan året är slut. Vi ska då ha säljkontor i minst sex europeiska städer”, säger vd Egil Bergenlind.

Dporganizer har idag kunder som Academedia, Axfood, Dustin, Eniro, Mekonomen och Visma Advantage. Man har även knutit samarbeten med ledande advokatbyråer som Delphi, Lindahl och Synch.

Egil Bergenlind vill inte uppskatta hur stor omsättningen spås bli i år.

Fotnot: NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen.
Foto:

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera