Hoppa till innehållet

Dubblad omsättning för Splay

Youtubenätverket Splay mer än fördubblade sin omsättning i fjol. "Vi är det största nätverket i Norden både vad gäller trafik och omsättning", säger vd:n Vigor Sörman.

Vigor Sörman, vd för Splay.
Vigor Sörman, vd för Splay.

Marknaden för annonsering och sponsrat innehåll i sociala medier växer snabbt. I takt med att tv-tittandet minskar och allt fler lägger mer tid på tjänster som Youtube och Instagram har även reklampengarna flyttat dit. 

De två stora aktörerna på området är Bonniers United Screens och Splay med MTG som huvudägare. Splay har ännu inte gått ut med några omsättningssiffror för 2015 men bolagets grundare Vigor Sörman avslöjar att de, liksom United Screens, hade ett starkt fjolår.

”Vi har haft en enormt snabb tillväxttakt. Vi är det största nätverket i Norden både vad gäller trafik och omsättning och mer än fördubblade vår omsättning i fjol”, säger Vigor Sörman till Di.

Läs mer: Hon blir ny Sverigechef på Splay

Splay omsatte 25 miljoner kronor 2014 och landade alltså på över 50 miljoner kronor i omsättning i fjol.

”Vi har expanderat till nya marknader som Tyskland och har nosat på Frankrike och Italien. Dessutom har vi lanserat nya produkter och tjänster och breddar oss utanför Youtube till andra sociala medier för att bli ett digitalt mediehus”, säger Vigor Sörman och säger att Splay tittar på fler nya marknader i Europa under 2016.

TV4 startade för ett år sedan ett eget Youtubenätverk vilket gör att det nu finns tre större bolag som alla tävlar om att kontrollera reklam- och sponsorpengarna som läggs på Youtube-stjärnor. Dessutom sägs Schibsted vara i startgroparna för att dra igång ett eget nätverk.

”När det gäller konkurrens i form av lokala aktörer så tror jag Sverige är en av de mest konkurrensutsatta marknaderna i världen just nu”, säger Vigor Sörman.

Läs mer: MTG blir majoritetsägare i Splay

Men trots den tuffa konkurrensen räknar Vigor Sörman med att Splay kan fortsätta att växa i samma takt som tidigare. 

”Jag tror att det går att hålla en tillväxttakt på över 100 procent ett tag till. I och med att vi breddar oss och inte enbart jobbar med Youtube så finns det fortfarande utrymme att växa”, säger han. 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera