Hoppa till innehållet

E-handeln ökade med 22 procent i mars

E-handeln ökade med över 20 procent i mars, jämfört med föregående år.

Postnord står bakom e-barometern.
Postnord står bakom e-barometern.Foto: TT

Postnords senaste e-barometer visar att konsumtionen på nätet var upp med 22 procent i mars, jämfört med samma månad föregående år. Antalet som handlade via nätet uppgick till 66 procent av befolkningen.

"Efter två svaga e-handelsmånader var köplusten tillbaka under mars. En mars utan påsk gynnar också konsumtionen på nätet. Som vi förutspådde förra månaden är vi återigen tillbaka på starkare utvecklingstal och vi får se om köplusten håller i sig även under april, trots att påsken kan dra ner utvecklingen något", säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord Sverige.

Läs mer: Vetzoo dubblar omsättningen – går in i Norge

Konsumenterna föredrog främst kläder och skor som stod för 37 procent av de totala köpen jämfört med 33 procent förra året. Även böcker och media samt skönhets- och hälsoprodukter var populära att köpa via nätet i mars.

Läs mer: Ikea stärker e-handeln med nytt lager i Arlandastad 

Svenskarna fortsätter också att i allt högre grad e-shoppa via mobilen. I mars gjordes nästan 40 procent av köpen genom mobilen (26), enligt Postnord.

E-handelsinköpen från utlandet är fortsatta höga och i mars köptes var femte paket från en utländsk sajt. Enligt Postnord är det framför allt yngre personer som väljer utlandet.

Finwire/Di Digital

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera