Hoppa till innehållet

E-handlaren som vill revolutionera vårt kaffedrickande

Tidigare drev han en av Helsingfors prisbelönta kaffebarer. I dag finansieras han av tunga riskkapitalister och producerar frystorkat snabbkaffe till Silicon Valleys matsnobbar.

Kalle Freese på Sudden Coffee ska ge fulkaffe kvalité.
Kalle Freese på Sudden Coffee ska ge fulkaffe kvalité.Foto: Jesper Frisk

Kalle Freese, enbart 24 år gammal och utnämnd till fjolårets barista i Finland, satsar numera på frystorkat kaffe. För tre år sedan öppnade han sin egen kaffebar i Helsingfors som skapade långa köer. Men i fjol beslöt han sig för att tänka nytt. Han ville nå ut bredare.

”Jag förstod att även om jag gillade att driva kaféet så skulle det inte gå att skala upp affären. För att göra något större och få fler personer att njuta av bra kaffe bestämde jag mig för att göra något annat. I maj kom jag på att snabbkaffe skulle fungera”, säger Kalle Freese.

Med hjälp av e-handel och små rör av frystorkat finkaffe vill han förändra vårt kaffedrickande.

Samtidigt som snabbkaffe inte är majoritetens förstaval så står det för 34 procent av köpkaffet, det på en marknad värd över 30 miljarder dollar årligen. Genom att kombinera kvalitén från café-kaffe och tillgången till snabbkaffe tror Kalle Freese att det finns en marknad för Sudden coffee.

Men även om finnarna är kända som ett av världens mest kaffedrickande folk ansåg Kalle Freese att hemlandet inte var den rätta platsen för idén. Innan han flyttade över hela verksamheten till San Francisco, som inte bara är fyllt av technördar utan även av matsnobbar, bestämde han sig för att ta in extern finansiering från riskkapitalbolag.

”På Lifelines kontor träffade jag en av partnerna som verkligen gillade kaffet. Men den andra partnern hade gått för dagen och lekte med sin dotter i en park i närheten. Jag ville inte vänta till nästa dag så jag hämtade varmt vatten i min väns restaurang i närheten och gick till parken där jag gjorde honom en kopp kaffe”, säger Kalle Freese.

Strax efter kaffebjudningen i parken fick Sudden coffee beslutet att Lifeline Ventures, som även har investerat i det finska spelundret Supercell och i restaurangappen Wolt, var med. I finansieringsrundan på en halv miljon dollar, drygt 4 Mkr, gick även ett par San Francisco-baserade affärsänglar in och Sudden coffee kunde lansera sin prenumerationstjänst på frystorkat kaffe i januari i år.

Foto: Jesper Frisk
Sudden Coffee säljs i portionsförpackningar för 5 dollar styck. Foto: Jesper Frisk

Att Kalle Freese lyckas att sälja portionsförpackningar med fryskaffe för 5 dollar styck, drygt 40 kronor, låter å ena sidan som ett mirakel, å andra sidan som lurendrejeri. Men det är helt klart inte något ”vanligt” snabbkaffe man får i tuben.

”Vi kommer alltid vara dyrare än Nescafé. Samtidigt finns det ingen som gör snabbkaffe i liten skala. Just nu tar vi så mycket betalt för att inte gå med förlust. Planen är att minska priset i samband med att vi ökar produktionen och automatiserar processen. Inom ett år vill jag kunna erbjuda samma kvalité som du får på ett kafé men för halva priset”, säger Kalle Freese.

Sudden coffee har i dag några hundra prenumeranter. Även om majoriteten av kunderna finns i USA finns det även ett fåtal personer i Sverige som har hoppat på trenden.

”Vårt kundantal växer med cirka 23 procent vecka för vecka och har gjort det de senaste tre månaderna. Vi har redan skickat ut kaffe till 26 länder så det finns helt klart ett intresse.”

Läs även: Här är din guide till Silicon Valley

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera