Hoppa till innehållet

E-sportsprofilen tar in 30 miljoner till sin streamingtjänst Znipe

Intresset bland techjättarna för e-sportsändningar fortsätter att öka. Den svenska uppstickaren Znipe vill utmana streamingkonkurrenterna med en bättre lösning. Bolaget tar nu in 30 miljoner kronor och planerar att börja ta betalt senare i år.

Johan ”Vesslan” Ryman och Erik Åkerfeldt är grundare av streamingtjänsten Znipe.
Johan ”Vesslan” Ryman och Erik Åkerfeldt är grundare av streamingtjänsten Znipe.Foto: Jesper Frisk.

Znipe har sitt kontor på Östermalm i Stockholm där nu ett 15-tal personer arbetar. Arbetet på streamingtjänsten, som lanserades för drygt ett år sedan, leds av e-sportsprofilen Johan ”Vesslan” Ryman och medgrundaren Erik Åkerfeldt. 

Sedan starten har bolaget tagit in cirka 16 miljoner kronor av Northcap Ventures, AIV Venture Fund och ett antal affärsänglar. Nu tar bolaget in ytterligare 30 Mkr av ett privat investmentbolag och befintliga ägare.

”Det är inte svårt att ta in pengar men det tar tid att hitta rätt. Vi har bra know-how och nätverk inom e-sporten men vi behöver trovärdiga och solida investerare som kan vara med under en längre tid. Det har varit viktigt för oss”, säger Johan Ryman.

Vi tror att tittarna måste börja betala för innehåll. Men det kommer de bara att göra om det finns en betydligt bättre tjänst än gratisalternativen.

E-sport spås ofta bli en enorm marknad men hittills har det varit svårt för inblandade att tjäna stora pengar på den, speciellt i jämförelse med traditionell sport. Om tre år spår vissa aktörer att marknaden för e-sport kommer vara värd 12 miljarder kronor. Samtidigt förväntas 220 miljoner personer antingen spela eller titta på e-sport i år. Den siffran väntas trippla inom de närmaste åren.

”E-sporten har en stor hajp för att den har en så stor tittarskara. Men om man jämför med traditionell sport skapar man inte alls samma omsättning och intäkter från publiken saknas nästan helt. Där måste man hitta andra sätt att tjäna pengar”, säger Johan Ryman.

Foto: Jesper Frisk.

Grundarna Johan Ryman och Erik Åkerfeldt visar runt på Znipes kontor på Östermalm. Foto: Jesper Frisk.

Flera aktörer arbetar däremot för att ge e-sporten samma intäkter som andra idrotter men det är fortfarande lång kvar. Bara marknaden för att tv-sända NFL ska ha varit värd över 55 miljarder kronor i fjol, enligt Business Insider

Läs även: Blizzard lanserar global e-sportliga 

Znipe, med sin plattform för att strömma e-sportsligor, har cirka 50 000 besökare per liga, vilket är en bråkdel av vad stora aktörer som Twitch har. Men än har ingen streamingaktör försökt att ta betalt av tittarna. Det är däremot något som Znipe vill ändra på.

”Vi tror att tittarna måste börja betala för innehåll. Men det kommer de bara att göra om det finns en betydligt bättre tjänst än gratisalternativen”, säger Johan Ryman.

Men Spotifys betaltjänst var bättre än den olagliga nedladdningen. Det var en anledning till att folk började betala.

När det kommer till streaming av matcher vill Johan Ryman hellre jämföra situationen med musikindustrin än med traditionell sport.

”Vi har samma problem som musikindustrin hade. Vad många glömmer bort är att innan Spotify fanns, var musik så gott som gratis via illegal nedladdning. Det var en konsekvens av en stor efterfrågan men ingen tillgång på digitalt innehåll, säger han och fortsätter:

”Men Spotifys betaltjänst var bättre än den olagliga nedladdningen. Det var en anledning till att folk började betala. Det är det vi försöker göra. Vi vill bygga en bättre upplevelse som folk är villiga att betala för.”

Läs även: MTG: E-sporten växer med 40 procent nästa halvår 

Men för att få folk att betala behöver man mer än bara strömma ligorna, enligt Johan Ryman. För Znipe betyder det vertikaler inom redaktionellt material som tekniska spelanalyser och talkshows.

”Vi ska skapa eget videoinnehåll som analyser och storylines mellan ligor tillsammans med flera e-sportsjournalister. Vi har just signat upp en av världens kändaste e-sportsjournalister Duncan "Thorin" Sheilds så det blir jätteroligt”, säger Johan Ryman.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera