Svenska Easypark fortsätter att utveckla sin omtalade parkerings-app. Tidigare har tjänsten främst används för att betala parkeringsavgifter och för att hitta ledigt utrymme i parkeringsgarage och andra privata parkeringsytor.
Nu höjer man insatsen genom att köpa teknikbolaget Parko, med sex medarbetare i Tel Aviv.
”De har en pusselbit vi tidigare saknat”, säger Mauritz Börjeson, affärsutvecklingschef på Easypark.
Köpeskillingen är hemlig, men enligt uppgift till Di Digital rör det sig om cirka 15 Mkr.
Parko bygger algoritmer som beräknar sannolikheten för att hitta en parkeringsplats inom ett visst kvarter, inom en viss tid. Man använder inte satellitbilder, utan om en rad andra metoder.
Läs mer: Easypark närmar sig en miljardvärdering - omsätter 210 Mkr i år
”Parko bygger sin guidning på historisk data, samt ett dussin andra datakällor. Man använder sig bland annat av transaktionsdata och trafikdata”, förklarar Mauritz Börjeson, affärsutvecklingschef på Easypark.
Itai David och Tomer Neu-Ner, grundare på Parko.
Parkos egna app läggs nu ner. Tekniken blir istället en del av Easyparks mobiltjänst och bilarnas inbyggda navigationssystem.
”Vi ska synliggöra tidsbesparingen. Sedan kan föraren göra sitt val mellan garage, tomtmark och gatuparkering, och guidas via kartan i appen till närmaste lediga parkeringsplats eller gatuparkering”, förklarar Mauritz Börjeson.
Easypark har vuxit fort sedan riskkapitalbolaget Verdane Capital 2012 köpte 61 procent av bolaget för 250–300 miljoner kronor. I höstas värderades Easypark till cirka en miljard kronor, enligt uppgift till Di Digital.
Det är en win-win-win-lösning
Enligt koncernchef Johan Birgersson sker köpet av Parko med pengar ur den egna kassan.
”Vi klarar detta på egen hand. Men gör vi fler köp framöver kan det bli aktuellt att ta in mer kapital”, säger han.
Johan Birgersson hävdar att bilisters letande efter parkering står för upp till 30 procent av utsläppen och trafikträngseln i de flesta storstäder. Tanken är att Easypark ska minska detta problem, spara tid åt bilisterna och trygga intäkterna för parkeringsmarknadens olika aktörer.
”Det är en win-win-win-lösning”, säger koncernchefen.
I fjol omsatte Easypark 223 Mkr och hade en vinst på drygt 9 Mkr. Johan Birgersson spår att omsättningen i år stiger till knappt 300 Mkr och vinsten till 14 Mkr.
”I slutet av 2015 hade vi nått 2,5 miljoner användare. I slutet av detta år tror jag vi har nått 3,5 miljoner användare”, säger han.
Easypark finns idag i Norden, Tyskland, Österrike, Italien, Spanien och som franchise i Australien. Man har samarbeten med cirka 400 städer och kommuner, gällande p-avgifter, samt ett 100-tal kommersiella parkeringsoperatörer.
”Vi tittar på att expandera i flera europeiska länder”, säger Johan Birgersson.