Hoppa till innehållet

Easypark köper israeliskt p-bolag för 15 Mkr

Easypark köper israeliska Parko, en app för att snabbt hitta gatuparkering, för cirka 15 Mkr. Tekniken ska integreras i den svenska p-appen som redan används i åtta länder.

Från vänster: Mauritz Börjeson, affärsutvecklingschef, och Johan Birgersson, koncernchef på Easypark. Bolagets tjänst i ett navigationssystem.
Från vänster: Mauritz Börjeson, affärsutvecklingschef, och Johan Birgersson, koncernchef på Easypark. Bolagets tjänst i ett navigationssystem.

Svenska Easypark fortsätter att utveckla sin omtalade parkerings-app. Tidigare har tjänsten främst används för att betala parkeringsavgifter och för att hitta ledigt utrymme i parkeringsgarage och andra privata parkeringsytor.

Nu höjer man insatsen genom att köpa teknikbolaget Parko, med sex medarbetare i Tel Aviv.

”De har en pusselbit vi tidigare saknat”, säger Mauritz Börjeson, affärsutvecklingschef på Easypark.

Köpeskillingen är hemlig, men enligt uppgift till Di Digital rör det sig om cirka 15 Mkr.

Parko bygger algoritmer som beräknar sannolikheten för att hitta en parkeringsplats inom ett visst kvarter, inom en viss tid. Man använder inte satellitbilder, utan om en rad andra metoder.

Läs mer: Easypark närmar sig en miljardvärdering - omsätter 210 Mkr i år

”Parko bygger sin guidning på historisk data, samt ett dussin andra datakällor. Man använder sig bland annat av transaktionsdata och trafikdata”, förklarar Mauritz Börjeson, affärsutvecklingschef på Easypark.

Itai David och Tomer Neu-Ner, grundare på Parko.

Parkos egna app läggs nu ner. Tekniken blir istället en del av Easyparks mobiltjänst och bilarnas inbyggda navigationssystem.

”Vi ska synliggöra tidsbesparingen. Sedan kan föraren göra sitt val mellan garage, tomtmark och gatuparkering, och guidas via kartan i appen till närmaste lediga parkeringsplats eller gatuparkering”, förklarar Mauritz Börjeson.

Easypark har vuxit fort sedan riskkapitalbolaget Verdane Capital 2012 köpte 61 procent av bolaget för 250–300 miljoner kronor. I höstas värderades Easypark till cirka en miljard kronor, enligt uppgift till Di Digital.

 

Det är en win-win-win-lösning

 

Enligt koncernchef Johan Birgersson sker köpet av Parko med pengar ur den egna kassan.

”Vi klarar detta på egen hand. Men gör vi fler köp framöver kan det bli aktuellt att ta in mer kapital”, säger han.

Johan Birgersson hävdar att bilisters letande efter parkering står för upp till 30 procent av utsläppen och trafikträngseln i de flesta storstäder. Tanken är att Easypark ska minska detta problem, spara tid åt bilisterna och trygga intäkterna för parkeringsmarknadens olika aktörer.

”Det är en win-win-win-lösning”, säger koncernchefen.

I fjol omsatte Easypark 223 Mkr och hade en vinst på drygt 9 Mkr. Johan Birgersson spår att omsättningen i år stiger till knappt 300 Mkr och vinsten till 14 Mkr.

”I slutet av 2015 hade vi nått 2,5 miljoner användare. I slutet av detta år tror jag vi har nått 3,5 miljoner användare”, säger han.

Easypark finns idag i Norden, Tyskland, Österrike, Italien, Spanien och som franchise i Australien. Man har samarbeten med cirka 400 städer och kommuner, gällande p-avgifter, samt ett 100-tal kommersiella parkeringsoperatörer.

”Vi tittar på att expandera i flera europeiska länder”, säger Johan Birgersson.

Innehåll från Techstep SwedenAnnons

Mac som nyckelverktyg för attraktiva arbetsgivare

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep
Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep

Införandet av Mac i en organisation inrymmer mer än bara val av hårdvara; det är ett strategiskt beslut som ger konkurrensfördelar i kampen om talangerna.

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser är ett måste, säger Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep.

I takt med att det moderna arbetslandskapet förändras står företag inför nya utmaningar och möjlighet när det kommer till att locka till sig och behålla de bästa talangerna. En framträdande trend i både USA och Storbritannien är att fler företag erbjuder Mac till sina anställda jämfört med de nordiska länderna, även om företag i Norden börjar förstå fördelarna med att inkludera Mac i sin IT-miljö.

Användarperspektiv och viktiga överväganden

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, förklarar att många unga talanger växer upp med Apple-produkter idag och föredrar Macs användargränssnitt. 

– Om de anställda får jobba med teknik de är bekväma med har det en direkt inverkan på prestation, motivation och lojalitet mot företaget. Att tappa personal kostar pengar och man går miste om talang och innovation, säger han.

Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep, förklarar att företag ofta bara ser till den initiala kostnaden för en Mac, men jämfört med en PC är den totala ägandekostnaden ofta lägre.

– Mac-datorer kräver färre IT-resurser för hantering och support, vilket ger en lägre driftkostnad. 

Pontus tillägger att Mac:en, jämfört med andra PC-maskiner, har ett avsevärt högre andrahandsvärde vilket förbättrar kostnadskalkylen ytterligare samtidigt som återbruk av IT-utrustning är ett måste för att nå hållbarhetsmål.

Utmaningar och lösningar för implementering av Mac i företag

Fredrik lyfter även fram de utmaningar som företag kan stöta på när de inför Mac i sin tekniska miljö. Han berättar att många IT-avdelningar i Norden varit tveksamma till att ta in Mac.

– Jag tror att det bottnar i en osäkerhet kring hur klienterna ska hanteras. Det, i kombination med att det saknas resurser och kompetens, gör att företag tvingas tacka nej även om de egentligen vill tacka ja och erbjuda Mac till sina medarbetare.

Mac är en otroligt företagsvänlig plattform. Med verktyg som Jamf för enhetshantering föreligger inga tekniska hinder som möjliggör ett effektivt införande. 

– Saknas kompetens internt kan man anställa eller ta konsulthjälp, men det blir allt vanligare att företag köper en tjänst där klient och managering paketeras tillsammans. Vilken väg man än väljer måste onboardingen av Mac göras ordentligt, annars riskerar man att skapa skugg-IT på företaget då användarna kommer ta saken i egna händer.

Fredrik säger avslutningsvis: 

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser och erbjuda Mac-datorer är inte bara ett sunt affärsbeslut från ett produktivitets-, kostnads- och hållbarhetsperspektiv, utan ett måste för att attrahera talanger, bolagets viktigaste resurs, och det är avgörande för att bibehålla konkurrenskraft. 

 

 

Mer från Techstep Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Techstep Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera