Hoppa till innehållet

Edtech-bolaget Kognity blöder – men vd spår vändning i år

Startupbolaget Kognity redovisar en förlust på tre gånger omsättningen under verksamhetsåret som slutade i augusti 2016. Vd Hugo Wernhoff beskriver dock året som ett ”genombrott” och spår positivt kassaflöde för det digitala skolboksbolaget.

Nicholas Johansson och Hugo Wernhof grundare av Kognity.
Nicholas Johansson och Hugo Wernhof grundare av Kognity.

En rad unga startupbolag ämnar digitalisera utbildningsbranschen i Sverige. Ett av dem är Kognity som gör digitala läroböcker för IB-utbildningar.

Kognity har dels utvecklat en plattform för att publicera interaktiva, digitala läroböcker, dels producerar de också innehållet till läroböckerna.

”Vi satte oss 2012 och tittade på möjligheten att skapa ett bolag inom utbildning drivet av teknologi. För två år sedan lanserade vi vår nuvarande produkt och nu har vi kommit till en punkt då vi bevisat att det fungerar och ska expandera”, sa Hugo Wernhoff, medgrundare och vd för Kognity (NTL) till Di Digital i somras.

Läs mer: Digiexam värderas till nära 300 miljoner

Vi klarar oss till lönsamhet med den plan som ligger.

Då hade bolaget lockat till sig drygt 7 miljoner från ängelinvesterare och var på väg att fylla på med ytterligare kapital. Bland investerarna fanns Gustaf Rentzhog, vd för pensionsrådgivaren Söderberg & Partners och Jeremias Andersson, en av grundarna av rekryteringsbolaget Academic Work.

Hugo Wernhoff ville inte berätta hur mycket pengar man tagit in totalt. Men han uppgav att kapitalanskaffningen skett till en värdering av hela bolaget om 100 miljoner kronor.

Nu står det klart att verksamhetsåret som slutade i augusti 2016 är allt annat än övertygande. Omsättningen uppgick till 3,6 miljoner kronor. Och förlusten landade på drygt 10 miljoner kronor. Men enligt Hugo Wernhoff har bolaget utvecklas över förväntan.

”Fjolåret var ett genombrottsår som överträffade våra högt ställda förväntningar. Anledningen till den låga omsättningssiffran var att redovisningsprinciper gjorde att vi bara tog upp 3,6 av 10 miljoner kronor av faktureringen i de officiella siffrorna”, säger han. 

Omsättningen blir flera hundra procent högre under innevarande räkenskapsår, lovar han.

”Vidare ska vi ha positivt kassaflöde redan till hösten”, säger han.

Något omedelbart behöv av mer riskkapital ser inte Hugo Wernhoff i nuläget.

”Nej, vi klarar oss till lönsamhet med den plan som ligger. Det går fantastiskt bra. Vi rekryterar i högre takt än vi trodde i somras”, säger han.

I dag arbetar 28 personer på Kognity och bolagets plattform används i över 60 länder. Än så länge är det bara skolor inom IB-programmet (en gymnasieutbildning med internationell läroplan) som använder Kognity men planen är nu att testa nya utbildningssystem.

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen i den nordiska techsektorn.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera