Hoppa till innehållet

Efter explosionen – Musk siktar bortom Mars

Till oändligheten, och vidare! Eller åtminstone till mars och vidare. Det uppges vara Elon Musks plan för rymdkolonisering.

Elon Musk planerar att kolonisera bortom Mars.
Elon Musk planerar att kolonisera bortom Mars.Foto: Francois Mori

Den 1 september exploderade en av Elon Musks raketer under en uppskjutning. Men skam den som ger sig, nu verkar Elon Musk planera att skicka människor bortom Mars. 

Snart kommer han att avslöja hur han har tänkt sig att människan ska kunna kolonisera solsystemet genom rymdfarkosten Interplanetary Transport System, ITP, som hittills gått under namnet Mars Colonial Transporter.

Foto:

Främst uppges det vara Jupiters månar och Saturnus som är föremål för hans intresse. Rymdskeppet ITP designades initialt för att kunna frakta 100 ton med last eller 100 människor.

Läs även: Tesla missar målen – Elon Musk lovar uppsving i höst

Trots att företaget nyligen gått ut med att de väntar med fler raketuppskjutningar under det närmsta året för att utreda explosionen hindrar det inte Musk från att försöka realisera sina drömmar.

Enligt uppgift kommer han att berätta mer detaljer om sina planer på internationella astronautkongressen som hålls i Mexiko mellan den 26 och 30 september.

Läs även: Här är Elon Musks hemliga plan för världsherravälde

Di Digital/Finwire

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera