Hoppa till innehållet

Efter process i USA – Pablo Escobar vill stämma Klarna i Sverige: ”Beredd att lägga flera miljoner”

Knarkbaronen Pablo Escobars familjeföretag tänker lämna in en stämningsansökan mot Klarna i Stockholm – detta efter att ha lagt ned en rättsprocess mot betaljättens amerikanska dotterbolag i USA. Kravet kommer att ligga på 10 miljoner kronor, plus skadestånd, enligt bolagets svenske vd Olof Gustafsson. ”De har kallat oss skojare, men det är de som inte betalat oss”, säger han.

Olof Gustafsson är vd på Escobar Inc som lagt ned sin stämning mot Klarna i USA för att i stället ta upp processen i Sverige.
Olof Gustafsson är vd på Escobar Inc som lagt ned sin stämning mot Klarna i USA för att i stället ta upp processen i Sverige.

Pablo Escobar Inc är det bolag som driver och förvaltar arvet efter ledaren av den fruktade Medellínkartellen. Bolaget drivs av Pablo Escobars bror, Roberto Escobar, och den svenske vd:n Olof Gustafsson. Huvudverksamheten består av att sälja rättigheter till nöjesindustrin – och att stämma bolag som använder eller porträtterar Pablo Escobar i produktioner utan att ha fått tillstånd.

Escobar Inc har tidigare riktat en stämning mot bland annat Netflix för att inte haft tillstånd att använda Pablo Escobar i serien ”Narcos”. En process som försvann i tystnad, vilket har tolkats som att parterna förlikades.

Dispyten med Klarna är över ett år gammal och grundar sig i att betalbolaget inte betalat ut 4 miljoner kronor för köp som gjorts i Escobar Inc:s e-handel, där Klarna stod för utcheckningen.

I slutet av 2019 började Escobar Inc sälja guldfärgade renoverade Samsung-telefoner under namnet ”Escobar Fold”.

Läs mer: Pablo Escobar-bolag i ordkrig med Klarna: Hänvisar till etiska skäl

Enligt Olof Gustafsson såldes 1000 telefoner på tre dagar för omkring 4000 kronor styck, innan Klarna avbröt samarbetet med hänvisning till etiska skäl.

Pengarna som Escobar menar att de tjänat in har Klarna fryst, enligt stämningen i USA.

”Vi har inte fått ut en krona. De har sagt det ena och det andra om oss, men de har ingen rätt att hålla pengarna”, säger Olof Gustafsson.

I ett mejl från Klarna till Olof Gustafsson skriver betalbolaget att de fått många ”chargebacks” – returkrav – från kunder som inte fått sina telefoner och att de därför förlängt utbetalningstiden till Escobar. Av mejlet framkommer att Klarna misstänker att inga telefoner skickats ut.

Klarna vill inte kommentera frågan eftersom de inte kan prata om enskilda kunder.

”Jag har också betalat några returer, vissa var inte nöjda och har fått pengarna tillbaka. Men vi har skickat ut telefonerna”, intygar Olof Gustafsson.

Ångertiden har för länge sedan gått ut, understryker han. Ändå har Klarna inte kommit med någon avräkning eller utbetalning.

Initialt ville Escobar Inc – som är ett amerikanskt bolag – stämma Klarna i USA. Men den processen har gått i stå och enligt Gustafsson drev Klarna Inc linjen att det amerikanska dotterbolaget inte ens kunde anses vara part i målet, eftersom betaluppdraget låg på Klarna Bank AB i Sverige.

Läs mer: Svensken stämmer Apple – med Pablo Escobars bror

”Vi har försökt delge Klarna Bank AB i processen i USA, men inte lyckats. Så nu får vi ta det i Sverige istället. Där är det svårare för dem att komma undan”, säger Olof Gustafsson.

Kravet kommer att ligga på tio miljoner kronor, plus skadestånd för det Escobar menar varit en smutskastningskampanj från Klarna.

”De har kallat oss skojare, men det är dom som inte betalat oss. Vem är skojare?”, frågar sig Gustafsson.

”Det här har redan kostat oss en miljon, men vi är beredda att lägga flera miljoner på det här i Sverige.”

Klarna bekräftar för Di att fallet mellan Escobar Inc och bolaget i USA är nedlagt på målsägandes begäran, men har inte velat kommentera hur de ställer sig till en process i Sverige.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera