Annons
Rebecca Filis är verksamhetsutvecklare på Skatteverket.

Efter Uberpop – Skatteverket vill se hårdare krav på delningsbolagen

Molnbaserat affärssystem förenklar arbetet för större grossistföretag SPONSRAT AV Visma

Memphis Meats vd Uma Valeti (tv) talade på Sthlm Tech Fest i fjol.

Niklas Zennström, Bill Gates och Richard Branson backar hans labbodlade kött

Di Digitals reportrar Jonas Leijonhufvud och Sven Carlsson.

28 miljardärer, H&M:s nya startup & Avito-topp till Northzone

Animas klocka visades upp i Malmö i början av året inför lanseringen. Foto: Fredrik Norrlid

Anima tar in 95 miljoner för sin smarta klocka – lanserar i USA

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Efter Uberpop – Skatteverket vill se hårdare krav på delningsbolagen

Rebecca Filis är verksamhetsutvecklare på Skatteverket.
Rebecca Filis är verksamhetsutvecklare på Skatteverket. Foto: Jeanette Andersson/Skatteverket
För att få stopp på skattefusket vill Skatteverket få företag i delningsekonomin att rapportera in sina användares intäkter. Det föreslås i en ny rapport till finansdepartementet. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Skatteverkets slutgiltiga rapport om delningsekonomin lämnas i dag in till finansdepartementet. Uppdraget har varit att kartlägga och analysera delningsekonomins effekter på skattesystemet och skatteintäkterna.

I rapporten slår utredaren fast att den nya delningsekonomin leder till ”skattefel”. Det är dock omöjligt att slå fast i vilken omfattning, enligt rapporten, och dessutom är det oklart om delningsekonomins framväxt som helhet innebär ökade eller minskade skatteintäkter. 

Om delningsekonomin i hög grad tränger ut annan ekonomisk aktivitet kan skatteintäkterna minska.

Klart är dock att sektorn effekter på den svenska ekonomin väntas bli stora. Enligt rapporten kan Sveriges skatteintäkter antingen minska med upp till 11 miljarder, eller öka med upp till 16 miljarder, beroende på hur delningsekonomin utvecklas. 

”Om delningsekonomin i hög grad tränger ut annan ekonomisk aktivitet kan skatteintäkterna minska,” säger Rebecca Filis, verksamhetsutvecklare och författare till rapporten.

”Om den däremot tillför aktiviteter kan vi få ökade skatteintäkter. Tyvärr saknas i dag statistiskt underlag för att avgöra vilken effekt som dominerar”, säger hon. 

Läs även: Skatteverket jagar Airbnb-värdar

För att få bättre koll på sektorn föreslår Skatteverket nu att någon form av rapporteringsskyldighet införs för tillhandahållare av plattformar, och eventuellt även för utförare, inom delningsekonomin.

I klartext: Skatteverket vill att de plattformar som använts för att köpa och sälja varor eller tjänster inom delningsekonomin – till exempel Uber och Airbnb – ska rapportera in användarnas intäkter direkt till Skatteverket. 

Förslaget kan ses som ett direkt svar på det storskaliga skattefiffel som upptäckts vid granskningar av den nu nedlagda taxitjänsten Uberpop, vilket Di Digital rapporterat om vid flera tillfällen

I fallet Uberpop var problemet att förarna tog emot intäkter direkt från Ubers dotterbolag i Nederländerna, utan att redovisa dessa i sina deklarationer. 

Som grund för rapporten har Skatteverket bland annat granskat 1700 Uberpop-förare och 400 lägenhetsuthyrningar via tjänster som Airbnb. 

Läs även: Nu har 133 Uberpop-förare åkt dit i Skatteverkets granskning

De kontroller som gjorts visar att det är vanligt med oredovisade inkomster inom delningsekonomin, enligt rapporten. Men anledningen är inte enbart att folk medvetetet fuskar,  utan att det även är svårt för aktörerna att göra rätt.

Problemen är emellertid inte unika för delningsekonomin, enligt rapporten.

Förslaget om rapporteringsplikt är heller inget krav, enligt rapporten, utan någonting man anser att regeringen bör överväga. 

Texten uppdateras...


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post