Hoppa till innehållet

Efter Uberpop – Skatteverket vill se hårdare krav på delningsbolagen

För att få stopp på skattefusket vill Skatteverket få företag i delningsekonomin att rapportera in sina användares intäkter. Det föreslås i en ny rapport till finansdepartementet. 

Rebecca Filis är verksamhetsutvecklare på Skatteverket.
Rebecca Filis är verksamhetsutvecklare på Skatteverket.Foto: Jeanette Andersson/Skatteverket

Skatteverkets slutgiltiga rapport om delningsekonomin lämnas i dag in till finansdepartementet. Uppdraget har varit att kartlägga och analysera delningsekonomins effekter på skattesystemet och skatteintäkterna.

I rapporten slår utredaren fast att den nya delningsekonomin leder till ”skattefel”. Det är dock omöjligt att slå fast i vilken omfattning, enligt rapporten, och dessutom är det oklart om delningsekonomins framväxt som helhet innebär ökade eller minskade skatteintäkter. 

Om delningsekonomin i hög grad tränger ut annan ekonomisk aktivitet kan skatteintäkterna minska.

Klart är dock att sektorn effekter på den svenska ekonomin väntas bli stora. Enligt rapporten kan Sveriges skatteintäkter antingen minska med upp till 11 miljarder, eller öka med upp till 16 miljarder, beroende på hur delningsekonomin utvecklas. 

”Om delningsekonomin i hög grad tränger ut annan ekonomisk aktivitet kan skatteintäkterna minska,” säger Rebecca Filis, verksamhetsutvecklare och författare till rapporten.

”Om den däremot tillför aktiviteter kan vi få ökade skatteintäkter. Tyvärr saknas i dag statistiskt underlag för att avgöra vilken effekt som dominerar”, säger hon. 

Läs även: Skatteverket jagar Airbnb-värdar

För att få bättre koll på sektorn föreslår Skatteverket nu att någon form av rapporteringsskyldighet införs för tillhandahållare av plattformar, och eventuellt även för utförare, inom delningsekonomin.

I klartext: Skatteverket vill att de plattformar som använts för att köpa och sälja varor eller tjänster inom delningsekonomin – till exempel Uber och Airbnb – ska rapportera in användarnas intäkter direkt till Skatteverket. 

Förslaget kan ses som ett direkt svar på det storskaliga skattefiffel som upptäckts vid granskningar av den nu nedlagda taxitjänsten Uberpop, vilket Di Digital rapporterat om vid flera tillfällen

I fallet Uberpop var problemet att förarna tog emot intäkter direkt från Ubers dotterbolag i Nederländerna, utan att redovisa dessa i sina deklarationer. 

Som grund för rapporten har Skatteverket bland annat granskat 1700 Uberpop-förare och 400 lägenhetsuthyrningar via tjänster som Airbnb. 

Läs även: Nu har 133 Uberpop-förare åkt dit i Skatteverkets granskning

De kontroller som gjorts visar att det är vanligt med oredovisade inkomster inom delningsekonomin, enligt rapporten. Men anledningen är inte enbart att folk medvetetet fuskar,  utan att det även är svårt för aktörerna att göra rätt.

Problemen är emellertid inte unika för delningsekonomin, enligt rapporten.

Förslaget om rapporteringsplikt är heller inget krav, enligt rapporten, utan någonting man anser att regeringen bör överväga. 

Texten uppdateras...

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera