Hoppa till innehållet

Hundratals svenska Uber-förare åker dit i skattegranskning

Efter återkommande kritik om skattefusk hårdgranskar nu Skatteverket Uber-förare i Sverige, kan Di Digital avslöja. På kort tid har fler än 50 förare upptaxerats – vissa med hundratusentals kronor.

Uber lanserades i Sverige 2013.
Uber lanserades i Sverige 2013.Foto: Filip Erlind

”Du har lämnat oriktig uppgift genom att inte redovisa inkomsten från Uber i din inkomstdeklaration för beskattningsår 2015”, lyder besluten som har landat på många svenska Uber-förares hallmattor under sommaren.

Skatteverket har hämtat uppgifter från Uber om hur mycket tjänstens förare drar in i Sverige. Myndigheten har därefter jämfört de inkomstuppgifterna med förarnas inlämnade deklarationer för 2015.

Vi är precis i början av processen.

Resultatet är upptaxeringar, en del kraftiga sådana, av hittills 54 förare. Besluten började upprättas i juli. Bara de senaste dagarna har myndigheten avslutat ett 30-tal granskningar.

Och det kommer fler upptaxeringar, enligt Skatteverket.

”Vi är precis i början av processen. Detta kommer säkert att pågå hela hösten”, säger Susanna Bengtsson, som ansvarar för myndighetens kontroll av taxibranschen.

Uber har under våren delgivit Skatteverket inkomstuppgifter för samtliga förare och företag som använde tjänsten i Sverige i fjol. Hur många fall som Skatteverket granskar vill myndigheten inte uppge.

Susanna Bengtsson väntar sig dock att granskningen utmynnar i ”hundratals beslut” om upptaxering.

”Det är jättesvårt att uppskatta i dag eftersom vi har pågående granskningar”‚ säger hon.

En del av kritiken mot Ubers verksamhet i Sverige har gått ut på att förarnas arvoden är utom räckhåll för svenska myndigheter. Detta eftersom förarna tar emot betalningar via Ubers app som slussas vidare till Ubers dotterbolag i Nederländerna. Där tar Uber en provision på 20 procent och skickar sedan resterande summa tillbaka till föraren.

Redovisningsplikten faller då på förarna själva, och i många fall har den alltså inte varit fullständig.

Uber lanserade i somras en knapp som låter förarna frivilligt dela med sig av intäktsuppgifter till Skatteverket.

Läs mer: Uber inför skatteknapp i Sverige

De skattebeslut som har upprättats hittills rör mestadels oredovisade årsinkomster på omkring 30 000 kronor. De nya uppgifterna taxeras som inkomst. Dessutom tillkommer ett skattetillägg på 40 procent.

Men det förekommer också mer extrema fall.

En förare hade ursprungligen redovisat en total inkomst på 4 700 kronor i sin deklaration för 2015. Samma person hade dock kört fler än 4 000 resor med Uber och därigenom tagit över en halv miljon kronor i betalning.

Efter avdrag och Ubers provision på 20 procent uppgår den summan till en löneökning på 286 000 kronor, hävdar Skatteverket. Därmed upptaxeras personen 114 000 kronor – efter att till en början knappt ha redovisat någon inkomst alls.

Kontrollen är viktig för alla taxiåkare som gör rätt för sig.

Uber har flera gånger kritiserats av branschorganisationen Taxiförbundet, som menar att det världsomspännande appföretaget möjliggör skattefusk i stor skala, en debatt som Di Digital har rapporterat om återkommande.

“Som egenföretagare är svenska partnerförare ansvariga för sin egen skatteplikt, men vi arbetar med Skatteverket för att utveckla ett sätt så förare kan deklarera vad man tjänat in så enkelt som genom ett knapptryck i appen," Oliver Carrà.

Ubers Sverigechef Alok Alström skrev i en debattartikel i Dagens Nyheter i juli att den nya funktionen förbereder svenska Uber-förare för 2017, då samtliga Uber-förare blir skyldiga att rapportera sina skattegrundande inkomster till Skatteverket.

Susanna Bengtsson på Skatteverket menar att mydnighetens kontroller av Uber-förare hjälper till att skapa en jämn spelplan på den svenska taximarknaden.

”Det är viktigt att göra kontrollen för att konkurrensen ska ske på lika villkor inom taxibranschen. Kontrollen är också viktig för alla taxiåkare som gör rätt för sig”, säger hon.


Mer om Uber:

Foto:

Kommentar: ”Alla fattar Uberpop – utom myndigheterna”

Foto:

Avslöjar: Ubers förarkontroller är en bluff

Foto:

Kommentar: ”Uber har agerat korkat”

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera