Hoppa till innehållet

Hundratals svenska Uber-förare åker dit i skattegranskning

Efter återkommande kritik om skattefusk hårdgranskar nu Skatteverket Uber-förare i Sverige, kan Di Digital avslöja. På kort tid har fler än 50 förare upptaxerats – vissa med hundratusentals kronor.

Uber lanserades i Sverige 2013.
Uber lanserades i Sverige 2013.Foto: Filip Erlind

”Du har lämnat oriktig uppgift genom att inte redovisa inkomsten från Uber i din inkomstdeklaration för beskattningsår 2015”, lyder besluten som har landat på många svenska Uber-förares hallmattor under sommaren.

Skatteverket har hämtat uppgifter från Uber om hur mycket tjänstens förare drar in i Sverige. Myndigheten har därefter jämfört de inkomstuppgifterna med förarnas inlämnade deklarationer för 2015.

Vi är precis i början av processen.

Resultatet är upptaxeringar, en del kraftiga sådana, av hittills 54 förare. Besluten började upprättas i juli. Bara de senaste dagarna har myndigheten avslutat ett 30-tal granskningar.

Och det kommer fler upptaxeringar, enligt Skatteverket.

”Vi är precis i början av processen. Detta kommer säkert att pågå hela hösten”, säger Susanna Bengtsson, som ansvarar för myndighetens kontroll av taxibranschen.

Uber har under våren delgivit Skatteverket inkomstuppgifter för samtliga förare och företag som använde tjänsten i Sverige i fjol. Hur många fall som Skatteverket granskar vill myndigheten inte uppge.

Susanna Bengtsson väntar sig dock att granskningen utmynnar i ”hundratals beslut” om upptaxering.

”Det är jättesvårt att uppskatta i dag eftersom vi har pågående granskningar”‚ säger hon.

En del av kritiken mot Ubers verksamhet i Sverige har gått ut på att förarnas arvoden är utom räckhåll för svenska myndigheter. Detta eftersom förarna tar emot betalningar via Ubers app som slussas vidare till Ubers dotterbolag i Nederländerna. Där tar Uber en provision på 20 procent och skickar sedan resterande summa tillbaka till föraren.

Redovisningsplikten faller då på förarna själva, och i många fall har den alltså inte varit fullständig.

Uber lanserade i somras en knapp som låter förarna frivilligt dela med sig av intäktsuppgifter till Skatteverket.

Läs mer: Uber inför skatteknapp i Sverige

De skattebeslut som har upprättats hittills rör mestadels oredovisade årsinkomster på omkring 30 000 kronor. De nya uppgifterna taxeras som inkomst. Dessutom tillkommer ett skattetillägg på 40 procent.

Men det förekommer också mer extrema fall.

En förare hade ursprungligen redovisat en total inkomst på 4 700 kronor i sin deklaration för 2015. Samma person hade dock kört fler än 4 000 resor med Uber och därigenom tagit över en halv miljon kronor i betalning.

Efter avdrag och Ubers provision på 20 procent uppgår den summan till en löneökning på 286 000 kronor, hävdar Skatteverket. Därmed upptaxeras personen 114 000 kronor – efter att till en början knappt ha redovisat någon inkomst alls.

Kontrollen är viktig för alla taxiåkare som gör rätt för sig.

Uber har flera gånger kritiserats av branschorganisationen Taxiförbundet, som menar att det världsomspännande appföretaget möjliggör skattefusk i stor skala, en debatt som Di Digital har rapporterat om återkommande.

“Som egenföretagare är svenska partnerförare ansvariga för sin egen skatteplikt, men vi arbetar med Skatteverket för att utveckla ett sätt så förare kan deklarera vad man tjänat in så enkelt som genom ett knapptryck i appen," Oliver Carrà.

Ubers Sverigechef Alok Alström skrev i en debattartikel i Dagens Nyheter i juli att den nya funktionen förbereder svenska Uber-förare för 2017, då samtliga Uber-förare blir skyldiga att rapportera sina skattegrundande inkomster till Skatteverket.

Susanna Bengtsson på Skatteverket menar att mydnighetens kontroller av Uber-förare hjälper till att skapa en jämn spelplan på den svenska taximarknaden.

”Det är viktigt att göra kontrollen för att konkurrensen ska ske på lika villkor inom taxibranschen. Kontrollen är också viktig för alla taxiåkare som gör rätt för sig”, säger hon.


Mer om Uber:

Foto:

Kommentar: ”Alla fattar Uberpop – utom myndigheterna”

Foto:

Avslöjar: Ubers förarkontroller är en bluff

Foto:

Kommentar: ”Uber har agerat korkat”

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera