Hoppa till innehållet

Electrolux köper köks-startup – öppnar kontor i Silicon Valley

Electrolux köper Silicon Valley-bolaget Anova för en miljard kronor. Målet är att göra vanliga hemmakockar till proffs med uppkopplade köksredskap. 

Jonas Samuelsson, vd för Electrolux.
Jonas Samuelsson, vd för Electrolux.Foto: Jack Mikrut

Det började för drygt två år sedan med en kampanj på Kickstarter (se videon här). San Francisco-bolaget Anovas grundare visade där upp en uppkopplad sous vide-maskin. Kampanjen gjorde succé och Anova fick in förbeställningar för en miljon dollar. Även Electrolux köpte in maskinen och insåg potentialen i den stavmixerliknande prylen.

”Vi är helt övertygade om att det här är en massmarknadsprodukt. Jag har själv köpt en och börjat använda den flera gånger i veckan”, säger Jonas Samuelson, vd för Electrolux till Di. 

Faktum är att Jonas Samuelson är så nöjd med produkten att han nu köper hela bolaget. Electrolux betalar 115 miljoner dollar, motsvarande en miljard kronor, kontant för att köpa Anova. Trots att Anova inte omsätter mer än 40 miljoner dollar är Jonas Samuelson övertygad om att det är en finansiellt riktig affär.

”De har en oerhört snabb tillväxt och redan nu god lönsamhet på egen hand. Vi kan bidra med global logistik och distribution och kan på så sätt få ännu snabbare tillväxt och högre lönsamhet. Jag är övertygad om att vi kommer att tjäna pengar på det här”, säger han.

Foto: Press

Anovas gräsrotsfinansierade Precision Cooker.

Förvärvet innehåller också en tilläggsköpeskilling på 135 miljoner dollar, motsvarande 1,2 miljarder kronor. Det är delvis ett sätt att garantera att Anovas grundare och nyckelpersoner stannar i bolaget.

”Tilläggsköpeskillingen beror helt på resultattillväxten. Det är bara det som avgör”, säger Jonas Samuelson. 

Huvudanledningen till köpet är just att Electrolux räknar med att kunna göra Anovas Precision Cooker till en global storsäljare. Men det finns enligt Jonas Samuelson ytterligare värden.

”Det här accelererar vår egen kompetens på två områden. Dels tekniken kring uppkopplade köksredskap, dels kring hur man driver digital marknadsföring och försäljning. Anova har byggt upp ett nätverk av ’food nerds’ på ett otroligt imponerande vis”, säger han.

Läs mer: Hemlagad mat är hetaste delningstrenden

I samband med förvärvet planerar Electrolux också att öppna ett eget kontor inom affärsområdet Hemmiljö och småapparater i Silicon Valley.

”Det blir intill Anovas nya kontor. Vi vill dra nytta av det nätverk som finns där runt uppkopplad teknologi. För oss handlar det om att skynda på transformeringen av vår affärsmodell”, säger Jonas Samuelson.

Några ytterligare förvärv av Silicon Valley-bolag ser han dock inte i närtid.

”Nej, det är inte så att vi är ute och dammsuger marknaden. Det här var ett bolag som hjälper oss att accelererar den resa vi redan är inne på. Det är klart att det är intressant när sådant dyker upp”, säger han.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera