Det började för drygt två år sedan med en kampanj på Kickstarter (se videon här). San Francisco-bolaget Anovas grundare visade där upp en uppkopplad sous vide-maskin. Kampanjen gjorde succé och Anova fick in förbeställningar för en miljon dollar. Även Electrolux köpte in maskinen och insåg potentialen i den stavmixerliknande prylen.
”Vi är helt övertygade om att det här är en massmarknadsprodukt. Jag har själv köpt en och börjat använda den flera gånger i veckan”, säger Jonas Samuelson, vd för Electrolux till Di.
Faktum är att Jonas Samuelson är så nöjd med produkten att han nu köper hela bolaget. Electrolux betalar 115 miljoner dollar, motsvarande en miljard kronor, kontant för att köpa Anova. Trots att Anova inte omsätter mer än 40 miljoner dollar är Jonas Samuelson övertygad om att det är en finansiellt riktig affär.
”De har en oerhört snabb tillväxt och redan nu god lönsamhet på egen hand. Vi kan bidra med global logistik och distribution och kan på så sätt få ännu snabbare tillväxt och högre lönsamhet. Jag är övertygad om att vi kommer att tjäna pengar på det här”, säger han.
Anovas gräsrotsfinansierade Precision Cooker.
Förvärvet innehåller också en tilläggsköpeskilling på 135 miljoner dollar, motsvarande 1,2 miljarder kronor. Det är delvis ett sätt att garantera att Anovas grundare och nyckelpersoner stannar i bolaget.
”Tilläggsköpeskillingen beror helt på resultattillväxten. Det är bara det som avgör”, säger Jonas Samuelson.
Huvudanledningen till köpet är just att Electrolux räknar med att kunna göra Anovas Precision Cooker till en global storsäljare. Men det finns enligt Jonas Samuelson ytterligare värden.
”Det här accelererar vår egen kompetens på två områden. Dels tekniken kring uppkopplade köksredskap, dels kring hur man driver digital marknadsföring och försäljning. Anova har byggt upp ett nätverk av ’food nerds’ på ett otroligt imponerande vis”, säger han.
Läs mer: Hemlagad mat är hetaste delningstrenden
I samband med förvärvet planerar Electrolux också att öppna ett eget kontor inom affärsområdet Hemmiljö och småapparater i Silicon Valley.
”Det blir intill Anovas nya kontor. Vi vill dra nytta av det nätverk som finns där runt uppkopplad teknologi. För oss handlar det om att skynda på transformeringen av vår affärsmodell”, säger Jonas Samuelson.
Några ytterligare förvärv av Silicon Valley-bolag ser han dock inte i närtid.
”Nej, det är inte så att vi är ute och dammsuger marknaden. Det här var ett bolag som hjälper oss att accelererar den resa vi redan är inne på. Det är klart att det är intressant när sådant dyker upp”, säger han.