Hoppa till innehållet

Elon Musk testar sin nya Hyperloop – når 350 km/h

Serieentreprenören Elon Musk har beslutat sig för att satsa på att ta fram sin egen supersnabba hyperloop. I ett nytt test gör hans hyperloop-podd drygt 350 km i timmen.  

Elon Musk visar upp sin nya SpaceX/Tesla Hyperloop-podd på Instagram.
Elon Musk visar upp sin nya SpaceX/Tesla Hyperloop-podd på Instagram.Foto: Kollage.

När Elon Musk 2013 publicerade ett 50-tal sidor på hur en framtida Hyperloop skulle kunna fungera sa han uttryckligen att han inte hade tid med ytterligare ett projekt. Därför gav han allmänheten fritt tillträde till sina uträkningar för att kunna bygga vidare på egen hand. 

Men trots att Elon Musk har elbilsbolaget Tesla, rymdbolaget Spacex, AI-bolaget Neuralink och nu senast tunnelbolaget The boring company verkar han ha bestämt sig för att Hyperloop ändå är ett projekt han vill vara inblandad i. 

På torsdagen visade Elon Musk upp den nya ”SpaceX/Tesla Hyperloop”-podden på Instagram. Några dagar tidigare delade han även med sig av en film där podden ses svisha igenom hyperloop-testbanan som bolaget byggt jämsides med kontoret i Hawthorne i Kalifornien. 

Hyperloop WARR pod run to 201 mph (324 km/h) in 0.8 mile near vacuum tube

Ett inlägg delat av Elon Musk (@elonmusk)

Podden som ska ha nått hastigheter på uppemot 355 kilometer i timmen är ingenting i jämförelse med de 1000 kilometer i timmen som Elon Musk tror att den kommer kunna komma upp i. Själva podden har gjorts av en grupp studenter som ingått i en hyperlooptävling och kallat sin podd för WARR. 

Att Elon Musk menade allvar med att bygga sin egen Hyperloop-lösning framgick i mitten på juli när han twittrade att The boring company hade fått ett muntligt okej till att bygga en hyperloop-tunnel mellan Washington DC och New York. 

Investeringarna i andra hyperloop-bolag som Hyperloop Transport Technologies och Hyperloop One har hittills varit stora. Om Elon Musk och hans studentprojekt kan komma före med en kommersiell lösning återstår att se. 

Läs även: Så gick Hyperloop Ones första skarpa testkörning  

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera