Hoppa till innehållet

EQT Ventures-grundaren: "Vi tar för lite risk i Europa"

Europa har misslyckats med att odla och förvalta snabbväxande startupföretag. Det vill Hjalmar Winbladh, partner på EQT Ventures, ändra på. "Vi tar för lite risk i Europa", säger han till Di Digital i samband med fondens första, offentliggjorda investering.

Hjalmar Winbladh är en av grundarna av EQT Ventures.
Hjalmar Winbladh är en av grundarna av EQT Ventures.Foto: Jesper Frisk

Tillsammans med riskkapitalbolagen Venture Stars och Senovo investerar det svenska riskkapitalbolaget EQT Ventures 5 miljoner euro, motsvarande 46 Mkr, i jämförelsesajten Holidu. Det skriver sajten Techcrunch.

Startupbolaget Holidu grundades 2014 och jämför priserna på semesterbokningar från hundratals sajter för att identifiera det billigaste alternativet. 

Investeringen är den första som offentliggörs från EQT Ventures, riskkapitalkoncernen EQTs nya storsatsning på snabbväxande teknik- och internetbolag. Fondens partner och medgrundare Hjalmar Winbladh, som tidigare grundat bolagen Wrapp och Rebtel, menar att den ligger i linje med bolagets kunskapsbas.

”Det är ett bolag inom reseindustrin och vi har ju en partner som har erfarenhet på det området”, säger Hjalmar Winbladh.

Han refererar till EQT Ventures-medgrundaren Kees Koolen, även grundare av Booking.com och som skötte Ubers internationella expansion.

Läs även: Superinvesteraren om EQT:s nya satsning

Kees Koolen lämnade booking.com officiellt för två år sedan men redan innan dess hade Hjalmar Winbladh och Kees Koolen diskuterat en satsning på europeiska startupföretag.

Det här är något som jag och Kees har planerat i fyra till fem år”, säger Hjalmar Winbladh om EQT:s nya satsning.

Hjalmar Winbladh ser försäljningen av booking.com till amerikanska Priceline Group som ett exempel på hur Europa har misslyckats i att behålla sina globala vinnare. 

 

Vi tar för lite risk i Europa och satsar på att skapa lokala vinnare i stället för globala. 

 

”Det är ett bolag som såldes alldeles för tidigt från Europa. Det var ingen som ville investera i det. Tyvärr var det ett bolag som skulle kunna ha varit Europas främsta fristående bolag om det hade funnits lite mer riskvilligt kapital 2005. Då skydde alla den typen av investeringar som pesten”, säger han.


Med EQT Ventures hoppas Hjalmar Winbladh kunna ändra på den saken. Allt pekar på att fonden kommer göra stora, ambitiösa investeringar.

”Det finns så otroligt mycket innovation och talang i Europa men det saknas värdeadderande riskkapital som förstår risk. Vi tar för lite risk i Europa och satsar på att skapa lokala vinnare i stället för globala. Det måste vi ändra”, säger Hjalmar Winbladh.

I övrigt fortsätter han att vara tystlåten om EQT Ventures planer. Enligt Hjalmar Winbladh strider det mot EU:s lagstiftning att diskutera fondens varande eller icke-varande innan den har gjort sin sista stängning. 

EQT har anställt flera tunga namn till sin nya satsning. Di digital har tidigare rapporterat om att Aurore Belfrage, medgrundare till Wrapp, Ted Persson, medgrundare på digitalbyrån Great Works och Andreas Thorstensson, medgrundare till Toborrow, har rekryterats till EQT Ventures.

Läs även: EQT:s vd varnar storbolagen för startups

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera