Hoppa till innehållet

Facebook-grundaren säljer av aktier för miljarder

På tre månader har Mark Zuckerberg sålt aktier till ett värde på 2,4 miljarder kronor.

Mark Zuckerberg, här med sin fru Priscilla Chan på en gala i Berlin, var en av flera som grundade Facebook 2004.
Mark Zuckerberg, här med sin fru Priscilla Chan på en gala i Berlin, var en av flera som grundade Facebook 2004.

Senast på tisdagen rapporterade Facebooks vd och grundare att han hade sålt aktier värda 95 miljoner dollar, eller 810 miljoner kronor, i det egna företaget.

Det är den tredje gången sedan i mitten på augusti som Mark Zuckerberg säljer av innehav för det beloppet, rapporterar Recode och hänvisar handlingar hos amerikanska finansinspektionen.

Enligt handlingarna ska försäljningen vara en del av Facebook-chefens ambition att ge bort 99 procent av sin förmögenhet till välgörande ändamål, skriver sajten.

Facebook-grundaren ämnar att skänka pengarna inte till en stiftelse utan till ett aktiebolag, vilket innebär att den välgörande verksamheten får gå med vinst. Det finns heller inga juridiska gränser för vad pengarna ska gå till.

Läs mer: Hit ska Mark Zuckerbergs miljarder gå

Än så länge äger Mark Zuckerberg fortfarande aktier i Facebook för drygt 430 miljarder kronor.

Sveriges främsta välgörande techentreprenör är Niklas Adalberth, Klarna-grundaren som vill digitalisera välgörenhetsbranschen och är igång med att bygga sin egen hubb för detta ändamål i centrala Stockholm.

Läs mer: Klarna-grundaren bygger välgörenhetshub i centrala Stockholm

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera