Facebook sägs, enligt källor till New York Post, ha diskuterat möjligheten att skapa en mindre samling med kanaler som man vill erbjuda till sina användare. Samtidigt är det oklart vilket upplägg Facebook skulle använda sig av vid visande av programmen. De har pratat om det men ingen har sett något provexemplar än, sade en av personerna.
Facebook, som bland annat är intresserade av att lägga vantarna på rättigheterna för den amerikanska proffsligan NFL:s torsdagsmatcher, Thursday Night Football, ska ha hållit samtal med flera tv-chefer under de senaste veckorna.
Läs mer: Är Facebook på väg ikapp Youtube?
För Twitters del uppges bolaget ha argumenterat för att en avtalsöverenskommelse skulle kunna bidra till att få yngre tittare att flytta över till tv-nätverken genom en knapptryckning.
Tv-cheferna vid de olika mediebolagen sägs vara kluvna till huruvida den nya globala streamingtrenden är något bra eller dåligt deras företag.
"En sak att överväga är de blandade resultat som mediebolag fått i samband med distributionsavtalen med Netflix, och huruvida det är något bra på lång sikt. Å andra sidan är den positiva aspekten i det hela att man via avtalen kan nå den yngre publiken och därmed få dem tillbaka till tv-rutan", sade en av tv-cheferna.
(Finwire)