Annons
Facebook sänker priset på sitt VR-set Oculus Rift för att lägga sig på konkurrenternas nivå.

Facebook rear ut sin Oculus Rift

Alexander Olsson, vd på Animail sedan december 2016. Foto: Animail.

Animails jakt på lönsamhet börjar ge resultat

Riskkapitalbolag köper hälsosajten Webmd för 20 miljarder

Daniel Ek, vd och medgrundare för Spotify.

Spotify uppges vara nära nytt stort avtal

Klassiska Paint på väg att gå i graven efter 32 år

Missa inget! Sveriges bästa tech-och startupnyheter direkt i mejlen:

Facebook rear ut sin Oculus Rift

Facebook sänker priset på sitt VR-set Oculus Rift för att lägga sig på konkurrenternas nivå.
Facebook sänker priset på sitt VR-set Oculus Rift för att lägga sig på konkurrenternas nivå. Foto: Oculus.
Facebook sänker priset på sitt VR-headset Oculus Rift till halva originalpriset. Med sänkningen hoppas man kunna locka över kunder från konkurrenterna.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Facebook sänker priset för sin virtual reality-headset och medföljande styrkontroller för att kunna attrahera mer kunder, rapporterar Reuters.

Jason Rubin, som är innehållschef på den Facebookägda VR-enheten Oculus Rift, uppgav att det nya priset för bolagets VR-set och dess Touch-styrkontroller blir på 399 dollar, motsvarande 3 370 kronor. Det är fortfarande mer än dubbelt så mycket som konkurrenten Samsung Gear VR kostar.

Läs även: Samsung Gear leder VR-racet 

Enligt bolaget kommer headsetet enbart att var på rea under de närmaste sex veckorna, men tyder på att bolaget inte har sålt så många VR-sets som man trott. Oculus Rift kostade initialt 798 dollar men sänktes till 598 dollar i mars. 

När Facebook förvärvade Oculus och dess anställda för tre miljarder dollar år 2014 spådde Mark Zuckerberg att deras och liknande headset skulle bli en del av vardagen för miljarden människor. I samband med att produkten inte har blivit den succé bland konsumenterna som man trott har man nu valt att göra en till priskorrigering nedåt.

Ett av problemen som Facebook och konkurrenterna möter är att VR-seten än så länge har väldigt lite innehåll att locka nya spelare med. 

Läs även: Här är bolagen som vinner på VR-hajpen 

Med sänkningen kommer Facebook att matcha priset hos konkurrenten Play Station VR. Detsamma kan inte sägas för taiwanesiska HTC Vive som fortsätter att säljas för närmare 800 dollar.  

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post