Hoppa till innehållet

Fågelfilm drar in miljardbelopp – toppar listorna

Förlusttyngda Rovio kan glädjas åt filmen om Angry Birds. Efter premiärhelgen toppar den försäljningslistorna i USA och Sverige. Dessutom klättrar mobilspelet på applistorna.

Angry Birds-spelet klättrar på applistorna i USA igen.
Angry Birds-spelet klättrar på applistorna i USA igen.Foto: Angry Birds

Mobilspelet Angry Birds är inte den monsterhit det en gång var. Under 2015 gjorde den finska tillverkaren Rovio, med svenska Kaj Hed som ägare, förluster på omkring 120 miljoner kronor. Rovio lär därmed ha haft vissa förhoppningar på filmen Angry Birds.

Premiärhelgen blev en succé. I USA drog Angry Birds-filmen in mer pengar än någon annan ny film, däribland Disney och Marvels ”Captain America: Civil War”. Även i Sverige toppar filmen listorna, liksom i ytterligare 46 länder världen över.

Läs mer: Tesla-chef och Angry Birds-grundare går in i Glue

Totalt köpte biopubliken biljetter för 324 miljoner kronor när mobilspelet ställde om till Hollywood-hit, rapporterar The Hollywood Reporter. Globalt drog filmen in 781 miljoner kronor i helgen, vilket ger en sammanlagd försäljning om 1,2 miljarder kronor hittills.

Dessutom har själva mobilspelet Angry Birds klättrat på listorna över appförsäljning, enligt App Annie. Från att ha legat på plats 17 för tio dagar sedan ligger fågelspelet nu på plats 11. 

Detta efter en markandsföringskampanj som inleddes för nio månader sedan, enligt The Hollywood Reporter. Filmen är en samproduktion mellan Rovio, Sony och Columbia Pictures.

Läs mer: Ännu en partner lämnar Angry Birds-nästet Moor

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera