Hoppa till innehållet

Finansiell data en lukrativ nisch för Modular Finance

Fintechbolaget Modular Finance nådde lönsamhet tidigt. Nu sexfaldigar bolaget omsättningen och ökar vinstmarginalen rejält. ”Vi har byggt företaget oerhört noggrant”, säger medgrundaren Petter Hedborg till Di Digital.

Modular Finances grundare Petter Hedborg och Måns Flodberg. Foto: Jack Mikrut.
Modular Finances grundare Petter Hedborg och Måns Flodberg. Foto: Jack Mikrut.

”Vi är supernöjda med 2016”, säger Petter Hedborg till Di Digital.

Han är vd och medgrundare av Modular Finance (NTL) som har riktat in sig på digitala tjänster för finansiell information. Bolagets första produkt är ägartjänsten Holdings som samlar privat och offentlig finansiell data i ett webbgränssnitt och visar exempelvis insiderhandel och sammanställningar av aktieägares portföljer. Produkten har i dagsläget fler än 100 kunder, bland annat medier som Dagens industri, men också banker och fondbolag.

Nischen har visat sig vara lukrativ. Redan 2015 som var bolagets första år med en produkt på marknaden nåddes lönsamhet.

Läs även: Finanstjänsten Holdings nådde lönsamhet direkt

Nu har man bättrat på siffrorna visar bolagets årsredovisning för 2016.

Omsättningen steg från 2,1 till 12,4 miljoner kronor och vinsten från 0,15 till 4,6 miljoner kronor.

Tillväxten ser ut att hålla i sig i år.

”Vi kommer fortsätta växa i hög takt både genom att utveckla befintliga och ta fram nya produkter. Vidare tittar vi aktivt på förvärv av bolag som kan komplettera vår produktportfölj”, säger medgrundaren Måns Flodberg.

Skälet till att konkurrensen är ganska låg i bolagets nisch är enligt medgrundaren Måns Flodberg att fintech generellt är komplext både kring legala frågor och förståelse för marknaden och aktörernas behov. Det är dessutom svårt för en ny aktör att få förtroende hos exempelvis stora banker och fondbolag.

”Vi har nått en position där vi vunnit det här viktiga förtroendet och vi ser goda möjligheter att växa genom att erbjuda nya produkter till våra befintliga kunder”, säger han.

Kunderna använder Modular Finances data till olika saker. Till exempel kan aktiemäklare använda den för att hitta köpare medan bolag kan jämföra sig med branschkollegorna. Men att samla ihop datan har inte varit lätt, berättar medgrundaren och vd:n Petter Hedborg:

”Det är ett sanslöst hårt arbete som ligger bakom. Vi kvalitetssäkrar ägardatan manuellt”, säger Petter Hedborg.

Läs även: Fintech hetaste branschen för investeringar i år

I slutet av förra året lanserades produkten Monitor som hjälper noterade bolag att analysera sin ägarbild med hjälp av uppemot 10 överlappande datakällor. Det innebär Modular Finance har lyckats avanonymisera väldigt mycket av det utländska ägandet i Sverige, enligt Petter Hedborg.

Några pengar planerar man inte att ta in trots den höga tillväxten.

”Vi har byggt bolaget oerhört noggrant och gör i princip allt in-house. Vi bygger gränssnitt, utvecklar produkten samt sköter både juridik och administration. Vi var kassaflödespositiva väldigt tidigt och är inte ett klassiskt fintechbolag som behöver framtida riskkapital, även om vi har tagit in en mindre kapitalrunda”, säger Petter Hedborg.

Han utesluter dock inte helt att de kommer att ta in pengar framöver.

”Men om vi behöver det så lånar vi hellre”, säger han.

Modular Finance är inte det första bolaget inom finansiell information som Petter Hedborg och Måns Flodberg bygger tillsammans. Under studietiden på Handelshögskolan i Stockholm drev de parallellt den finansiella informationstjänsten Introduce som såldes till Remium 2012.


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Innehåll från Lannebo fonderAnnons

Förvaltaren: ”Därför lyckas svenska småbolag”

Bildtext porträtt: Hjalmar Ek, förvaltare för fonden Lannebo Småbolag
Bildtext porträtt: Hjalmar Ek, förvaltare för fonden Lannebo Småbolag

Sverige har en lång tradition av småbolag som vuxit till framgångsrika internationella storbolag. Hjalmar Ek, förvaltare för fonden Lannebo Småbolag, ger sina förklaringar till varför svenska småbolag är så framgångsrika.

Sverige intar en unik position när det kommer till framgångsrika småbolag, en prestation som få länder kan mäta sig med. Ett flertal småbolag har genom åren vuxit och utvecklats till storbolag med en stark global närvaro, vilket tydligt illustrerar landets förmåga att odla och främja företagande.

En förklaring är enligt Hjalmar Ek, förvaltare för fonden Lannebo Småbolag, att Sverige är ett litet land och det därför krävs expansion till andra länder för att fortsätta växa. Dessutom finns ett starkt fokus på produktutveckling. 

Mindre bolag kan växa

En annan avgörande faktor i denna framgångssaga är det nära samarbetet mellan svenska företag. Genom partnerskap och samverkan mellan små och stora aktörer skapas en symbios som gynnar båda parter. Detta samarbete ger småbolagen inte bara tillgång till nya kontakter och kunder utan också möjligheten att växa och expandera sin verksamhet.

– Det finns en symbios däremellan som gör att det mindre bolaget får möjlighet att växa, säger Hjalmar Ek. 

Småbolag har också i högre grad starka ägare som funnits med i bolaget under lång tid, ibland sedan starten. Det gör att engagemanget och drivet ofta är väldigt starkt vilket skapar välmående företag. 

Det svenska regelverket kring hur bolagen ska styras innebär också en mindre risk för att råka ut för något blufföretag. 

– Det finns en stark aktiekultur här. Det är väldigt få bolag på svenska börsen som man behöver var orolig för att bli lurad av, den risken är större på mer exotiska marknader.

Läs mer om fonden Lannebo Småbolag hos Lannebo 

Lannebos artikel innehåller information om värdepappersfonder och specialfonder. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Lannebo fonder och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera