Hoppa till innehållet

Foodora anklagas för lönedumpning

Flera hundra stockholmare levererar mat via budtjänsten Foodora. Men nu anklagar facket bolaget för lönedumpning.

Felipe Gutierrez är Sverigechef för Foodora.
Felipe Gutierrez är Sverigechef för Foodora.Foto: Caroline Eriksson

Cykelbud från matbudjätten Foodora har blivit en allt vanligare syn på Stockholms gator. Men de 350 personer som arbetar för matjätten saknar både kollektivavtal och har låg timpenning, visar en granskning gjord av Stockholm Direkt.

Delivery Hero-ägda Foodora har varit verksamma i Stockholm sedan förra sommaren och erbjuder en hemleveranser av mat från cirka 300 restauranger i Stockholm och Göteborg. 

Läs mer: Foodora spår miljardomsättning

Enligt tidningen tjänar Foodoras cykelbud 70 kronor i timmen plus 20 kronor per leverans. Under helgerna är det 75 kronor per leverans som gäller. Detta ligger långt under den rekommenderade ingångslönen på 130 kronor som Transportarbetareförbundet rekommenderar.

"Som jag det är det en form av lönedumpning", säger Lars Karlsson, ombudsman på Transportarbetareförbundet i Stockholm till tidningen.

Foodoras Sverigechef Felipe Gutierrez säger att bolaget diskuterat kollektivavtal men valt bort det, för att kunna spara på administration och kostnader.

Läs även: Fulspel när mat-appar krigar om krogar

– Vi har vuxit i enorm takt. Just nu håller vi på att diskutera hur vi ska gå vidare. Vi anlitar väldigt mycket personer som kanske inte skulle komma ut i arbetslivet utan oss. Den flexibiliteten vill vi inte förlora, säger Felipe Gutierrez till Stockholms Direkt.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera