Förlusterna växer för amerikanska Lending Club, bolaget som inspirerat svenska bolag som Toborrow och Lendify. Under måndagskvällen stod det klart att finanschef Carrie Dolan hoppar av.
Jonas Leijonhufvud
Text
Amerikanska Lending Club fortsätter att kämpa i motvind sedan ledningskrisen i maj. Under årets andra kvartal ökade bolagets förluster till 700 miljoner kronor. Det kan jämföras med en nettoförlust på cirka 35 Mkr för ett år sedan.
Under måndagskvällen, svensk tid, stod det även klart att bolagets finanschef Carrie Dolan lämnar bolaget. Hon ersätts tills vidare av bolagets controller Bradley Coleman, enligt Bloomberg.
Samtidigt står det klart att Timothy Mayopoulos, vd för bolånejätten Fannie Mae, sätter sig i Lendingclubs styrelse.
”Hans branscherfarenhet, meriter, integritet, samt djupa finansiella och juridiska expertis kommer att vara ovärderlig för Lending Club”, säger bolagets ordförande Hans Morris i ett uttalande.
Morris och bolagets nya vd Scott Sanborn försöker just nu återställa marknadens förtroende för Lending Club.
I maj avgick Lending Clubs grundare och dåvarande vd Renaud Laplanche i samband med en intern undersökning kring försäljningen av ett lån. Utredningen avslöjade brister i bolagets kontrollsystem och fick även Lending Clubs aktie att rasa på börsen. Sedan dess har flera myndigheter inlett granskningar av bolaget.
Under måndagskvällen backade aktien med drygt 2 procent i efterhandeln i New York.
Det senaste året har Lending Clubs börsvärde rasat med två tredjedelar till 16 miljarder kronor.
Lending Club är en plattform som låter privatpersoner låna ut pengar till varandra och till mindre företag. Bolaget har bland annat inspirerat svenska ”crowdlending”-företag som Toborrow (NTL), Lendify (NTL), Tessin (NTL) och Kameo (NTL).
Innehåll från Techstep SwedenAnnons
Mac som nyckelverktyg för attraktiva arbetsgivare
Införandet av Mac i en organisation inrymmer mer än bara val av hårdvara; det är ett strategiskt beslut som ger konkurrensfördelar i kampen om talangerna.
– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser är ett måste, säger Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep.
I takt med att det moderna arbetslandskapet förändras står företag inför nya utmaningar och möjlighet när det kommer till att locka till sig och behålla de bästa talangerna. En framträdande trend i både USA och Storbritannien är att fler företag erbjuder Mac till sina anställda jämfört med de nordiska länderna, även om företag i Norden börjar förstå fördelarna med att inkludera Mac i sin IT-miljö.
Användarperspektiv och viktiga överväganden
Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, förklarar att många unga talanger växer upp med Apple-produkter idag och föredrar Macs användargränssnitt.
– Om de anställda får jobba med teknik de är bekväma med har det en direkt inverkan på prestation, motivation och lojalitet mot företaget. Att tappa personal kostar pengar och man går miste om talang och innovation, säger han.
Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep, förklarar att företag ofta bara ser till den initiala kostnaden för en Mac, men jämfört med en PC är den totala ägandekostnaden ofta lägre.
– Mac-datorer kräver färre IT-resurser för hantering och support, vilket ger en lägre driftkostnad.
Pontus tillägger att Mac:en, jämfört med andra PC-maskiner, har ett avsevärt högre andrahandsvärde vilket förbättrar kostnadskalkylen ytterligare samtidigt som återbruk av IT-utrustning är ett måste för att nå hållbarhetsmål.
Utmaningar och lösningar för implementering av Mac i företag
Fredrik lyfter även fram de utmaningar som företag kan stöta på när de inför Mac i sin tekniska miljö. Han berättar att många IT-avdelningar i Norden varit tveksamma till att ta in Mac.
– Jag tror att det bottnar i en osäkerhet kring hur klienterna ska hanteras. Det, i kombination med att det saknas resurser och kompetens, gör att företag tvingas tacka nej även om de egentligen vill tacka ja och erbjuda Mac till sina medarbetare.
Mac är en otroligt företagsvänlig plattform. Med verktyg som Jamf för enhetshantering föreligger inga tekniska hinder som möjliggör ett effektivt införande.
– Saknas kompetens internt kan man anställa eller ta konsulthjälp, men det blir allt vanligare att företag köper en tjänst där klient och managering paketeras tillsammans. Vilken väg man än väljer måste onboardingen av Mac göras ordentligt, annars riskerar man att skapa skugg-IT på företaget då användarna kommer ta saken i egna händer.
Fredrik säger avslutningsvis:
– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser och erbjuda Mac-datorer är inte bara ett sunt affärsbeslut från ett produktivitets-, kostnads- och hållbarhetsperspektiv, utan ett måste för att attrahera talanger, bolagets viktigaste resurs, och det är avgörande för att bibehålla konkurrenskraft.
Det verkar som att du använder en annonsblockerare
Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.
Full tillgång till di.se med nyheter och analyser
Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev