Hoppa till innehållet

Förre MTG-chefen utmanar MTG med “drönar-liga”

Rikard Steiber, tidigare digitalchef för MTG, investerar i nystartade Drone Racing League, där drönarpiloter tävlar med varandra i olika banor. Bolaget är en direkt konkurrent till MTG:s satsningar på e-sport.

Rikard Steiber (mitten), tidigare digitalchef för MTG, investerar i nystartade Drone Racing League (DRL).
Rikard Steiber (mitten), tidigare digitalchef för MTG, investerar i nystartade Drone Racing League (DRL).Foto: Jesper Frisk / DRL

Det var i april i fjol som Di avslöjade att MTG:s digitala chef, Rikard Steiber skulle flytta till USA. Han dementerade då att han var på väg att lämna Stenbecks mediebolag. Men i somras gick flytten till Palo Alto i Silicon Valley, Kalifornien. Och i början av december kom beskedet att han slutar på MTG.

Knappt två månader senare står det klart att Rikard Steiber inte tänker sluta investera i unga teknikbolag. I ett mejl till Di Digital berättar han om sin privata investering i Drone Racing League (DRL), som lanserades officiellt under tisdagen. Bolaget är en slags liga där drönarpiloter tävlar med varandra genom att flyga drönare i olika banor.

"Drone racing är en riktig framtidssport som kombinerar det bästa inom e-sport med Formula 1 och en gnutta virtual reality. Jag gjorde en liten ängelinvestering i DRL och letar nu efter en bra lokal i Stockholm”, säger Rikard Steiber.

I augusti i fjol rapporterade the Verge att DRL hade fått in ungefär 8,5 miljoner kronor (1 miljon dollar) i riskkapital. Rikard Steiber uppger inte hur mycket han investerat.

I ett pressmeddelande aviserar DRL att man ska starta minst sex stora evenemang under 2016, bland annat i USA och Mexico. Målet är att värva världens bästa drönarpiloter och få dem att tävla i de mest komplexa och unika banorna.

Bolaget har investerat i egna drönare som kan flyga i 130 kilometer per timme i banor som byggs i övergivna gallerior, sportarenor och tunnelbanetunnlar. Allt kulminerar i ett VM mot en ”ikonisk bakgrund” heter det.

På DRL:s hemsida kan man se en film som visar hur piloterna styr drönarna med en fjärrkontroll och bär VR-glasögon som visar rörlig bild från drönarens cockpit. DRL är därmed en blandning av fysisk drönarflygning och dataspelets virtuella värld.

Investeringen innebär att Rikard Steiber nu konkurrerar med sin förre arbetsgivare, det svenska mediebolaget MTG vars digitala del MTGx storsatsat på e-sport under Rikard Steibers ledning.

Läs mer: Rapport spår miljardtillväxt för e-sport – avgörande för MTG

I fjol köpte MTG bland annat 74 procent av ESL, ett av världens största e-sportbolag. Vidare investerade man i Zoomin, ett av Europas största webbvideonätverk på området samt Splay, ett liknande nätverk i Norden. Båda bolagen har stora kanaler dedikerade till just spel och e-sport.

Kronan på verket blev MTG:s köp av Dreamhack för 244 Mkr i november. Bolaget gör turneringar och tävlingar i Skandinavien, Spanien, Rumänien, Ryssland, Frankrike och Storbritannien. I år ska man även anordna evenemang i Tyskland och USA.

MTG har avböjt att kommentera Rikard Steibers DRL-satsning.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera