Hoppa till innehållet

MTG-toppchefen Rikard Steiber hoppar av

Rikard Steiber, digitalchef på MTG och ansvarig för storsatsningen MTGx, lämnar koncernen. 

Redan i våras kunde Di berätta att Rikard Steiber, chef för MTG:s digitala storsatsning MTGx, var på väg bort från sitt jobb. Uppgifterna dementerades då

Den tidigare Google-chefen har haft en nyckelroll i MTG:s pågående digitala transformation. Rikard Steiber har ansvarat för Viaplay och bolagets "digitala accelerator" MTGx. Han rekryterades till koncernen från Google, där han var global marknadschef, för nästan tre år sedan.

Läs även: Rikard Steiber om avhoppet: "Utmanande när man skär ner inom traditionella områden för att satsa på nya"

Till MTGx räknas uppmärksammade förvärv som svenska Dreamhack, det tyska e-sportsbolaget Turtle Entertainment, Zoomin.tv och Youtube-nätverket Splay.  

Nu står det klart att Rikard Steiber lämnar MTG-koncernen. Det i samband med en större omorganisation.

“Rikards uppdrag att skapa MTGx och ta ut riktningen för transformationen är nu slutfört, och han går nu vidare med våra tack. Arnds jobb har precis börjat efter förvärven av ett antal mycket spännande varumärken och organisationer", skriver MTG:s vd och koncernchef Jørgen Madsen Lindemann i en kommentar.

Framöver är det Arnd Benninghoff, sedan tidigare chef för investmentverksamheten i MTGx Ventures, som kommer att ta huvudansvaret för det som sker inom ramen för MTGx. Ansvaret för tekniken bakom MTG:s Play-tjänster och Viaplay samlas hos Viaplays vd Jonas Karlén.

MTG:s finanschef Mathias Hermanson, som varit pappaledig en tid, blir arbetande styrelseordförande i MTGx.

Det senaste året har MTG byggt upp en rejäl portfölj på framförallt området e-sport. Köpet av svenska Dreamhack följer på sommarens förvärv av tyska Turtle Entertainment, som äger e-sportsturneringen ESL, samt Youtubenätverken Splay och Zoomin.tv, som båda har delar av sitt innehåll inom datorspel och e-sport. Sammantaget har koncernen investerat över 1,5 miljarder kronor, bara det senaste halvåret.

Di Digital intervjuade Arnd Benninghoff i samband med förvärvet av Dreamhack, i början av november. Då pratade han öppet om möjligheten till fler förvärv. 

Läs även: MTG om Dreamhack-köpet: "Planerat affären länge"

Innehåll från Stena RecyclingAnnons

Cirkulär IT-satsning minskar klimatavtrycket

Nu storsatsar Stena Recycling i Sverige med sitt reuse-erbjudande – återbruk av IT-produkter. Bolaget har kapacitet att hjälpa små som stora företag med att förlänga livslängden på alla typer av IT-produkter.

– Elektronikavfall är den snabbast växande avfallsströmmen globalt. Det vill vi bidra till att ändra på. Eftersom vi hanterar både återbruk och återvinning i våra egna processer ger vi företag full koll på spårbarheten, genom produktens hela livscykel. Det ger fördelar i omställningen till cirkulära affärsmodeller, säger Lars Håkansson, Head of Reuse och ansvarig för cirkulära IT-tjänster på Stena Recycling.

Stena Recycling erbjuder företag en komplett lösning för återbruk av datacenter, lagringsutrustning, servrar och workplace IT. I tjänsten ingår allt från hämtning och säker radering av data till återbruk – och återvinning i de fall det krävs. 

Upptäck Stena Recyclings cirkulära IT-tjänster  

För cirkulär IT märks en stadigt ökad efterfrågan, inte minst när det gäller återbruk av datacenter. 

– Vi har en unik produktexpertis och vi både köper företags utrustning och erbjuder företag att köpa återbrukad och testad IT, till bra priser genom oss, säger Lars Håkansson. 

I satsningen ingår ett specialistteam på ett tiotal personer som alla har specialistkompetens inom cirkulära tjänster för IT-produkter.

– Vårt team hjälper till med frågor kring allt från koldioxidbesparing till hur vi jobbar med informationssäkerhet och vår certifiering genom ISO 27001, avslutar Lars Håkansson. 

Läs mer om informationssäkerhet hos Stena Recycling  

 

 

Mer från Stena Recycling

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Stena Recycling och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera