Hoppa till innehållet

MTG köper Youtubekanal för 400 miljoner

MTG fortsätter att storsatsa på Youtube. Nu köper det svenska mediehuset ett av världens största Youtubenätverk för 400 miljoner kronor. 

MTG:s vd Jørgen Madsen Lindemann fortsätter satsa på Youtube
MTG:s vd Jørgen Madsen Lindemann fortsätter satsa på YoutubeFoto: Eva Edsjö

Di Digital har tidigare rapporterat om hur  MTG storköper andelar i digitala videoföretag. Nu stärker mediekoncernen sina positioner ytterligare inom Youtubes ekosystem.

Under måndagsmorgonen kom nyheten att MTG förvärvar 51 procent av det holländska Youtube-nätverket Zoomin.TV. Affären värderar bolaget til 88 miljoner euro, motsvarande 800 Mkr.

Zoomin grundades 2002 i Amsterdam av entreprenörerna Jan Riemens och Bram Bloemberg, som även fortsättningsvis kommer att driva bolaget. Enligt ett pressmeddelande från MTG genererar Zoomin mer än 2 miljarder videovisningar per månad och har 100 miljoner globala prenumeranter.

MTG har i flera år brottats med svikande tittarsiffror på det linjära tv-området. Den egenutvecklade streamingtjänsten Viaplay har varit en viktig pusselbit i bolagets strategi för att ompositionera sig på den nya digitala tv-marknaden. MTG:s vd Jørgen Madsen Lindemann har dock valt att inte lägga alla ägg i en korg utan även genomfört en rad förvärv inom e-sport samt av Youtube-kanaler.

I början av juli köpte MTG majoriteten av aktierna i det tyska E-sportsnätverket Turtle Entertainment för 720 Mkr. En vecka senare gick MTG ut med att de köpt majoriteten av aktierna i det svenska Youtube-nätverket Splay, som man gjorde sin första investering i redan 2013.

Läs mer: Vigor Sörman "Vi kommer inte flytta in hos MTG"

Nu hoppas bolagtes ledning att de nya bolagen i MTG-familjen ska berika varandra.

"Spel är en av Zoomins viktigaste vertikaler och bolaget kommer att arbeta tillsammans med ESL och Viagame för att driva ökat tittande och försäljning. Samtidigt kommer Splay att dra nytta av Zoomins globala distributionsnätverk för att marknadsföra sina internettalanger", skriver MTG i ett pressmeddelande.

Läs mer: Kommentar: MTG byter kanal från Ryssland till Youtube

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera