Hoppa till innehållet

Försäkringsjätte för fattiga dubblar omsättningen

Svenska Bima, med Kinnevik som storägare, säljer mobila försäkringar i utvecklingsländer. I fjol fördubblades omsättningen från 47 Mkr till 98 Mkr. Samtidigt gör bolaget en förlust på 105 Mkr.

Gustaf Agartson är vd och medgrundare av Bima.
Gustaf Agartson är vd och medgrundare av Bima.Foto: Joey Abrait

Bima, som ägs till 39 procent av Kinnevik, säljer liv- och olycksfallsförsäkringar till personer bosatta i utvecklingsländer.

Genom att dra en liten slant dagligen från kontantkortet på mobilen blir månadskostnaden, som ligger på blott 0,30 dollar, hanterbar även för dem med låg inkomst.

Läs även: Bima försäkrar de fattigaste genom mobilen

Bolaget har sedan starten 2011 lanserats i 15 länder där man har sålt försäkringar till 24 miljoner kunder, varav 11 miljoner är aktiva i dag.

Bima har under de senaste åren ökat sin kundbas med en halv miljon nya kunder i månaden. Det är en anledning till att omsättningen fördubblades – från 47 miljoner kronor 2014 till närmare 98 Mkr i fjol.

”Vi ökar både tack vare vårt ökade kundintag och genom att kunna erbjuda fler försäkringar till samma kund i våra mogna marknader. Men också tack vara expansionen till nya marknader. Några av de nya länderna som vi lanserat i är stora, som till exempel Pakistan där det finns väldigt många människor att nå ut till”, säger Bimas vd och medgrundare Gustaf Agartson. 

Vi har redan tre länder som är lönsamma.

Samtidigt ökar förlusten för bolaget från 69 Mkr till 105 Mkr. Enligt Gustaf Agartson beror det till stor del på att Bima lanserades i åtta nya länder, varav fem lanseringar skedde i slutet på 2014 och under 2015.

”När vi sätter upp vår verksamhet i ett nytt land så investerar vi mycket i den infrastrukturen och har därför från början stora förluster innan intäkterna börjar komma in. Däremot om man tittar på våra mer mogna marknader så har vi redan tre länder som är lönsamma.”

Foto:

Bima säljer liv- och olycksfallsförsäkringar i utvecklingsländer. Foto: Bima

Under 2016 kommer antalet länder som blir lönsamma eller närmar sig lönsamhet att öka, enligt Gustaf Agartson.

”Under första delen av 2016 ser vi också att bolaget i stort har en tydlig trend mot lönsamhet där vi har kunnat fortsätta öka omsättningen utan att förlusterna har ökat i samma takt”, säger Gustaf Agartson. 

”Möjligheten att växa mer och till nya länder är så stor och då blir det intressant att fortsätta investera, så länge man håller koll på att man har en lönsam affärsmodell vilket vi har. Vi kommer att fortsätta investera och därför kommer det också dröja innan bolaget blir lönsamt.

Bima tog in cirka 300 miljoner kronor av sina befintliga ägare för ett år sedan och har fortfarande kapital kvar. Bolaget värderas till drygt 1 miljard kronor.

Läs även: Hennes tv.nu-kopia är störst – i Sri Lanka

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera