Hoppa till innehållet

Fotbollsstjärna och Klarna-chef satsar på spar-app för barn

Appen Veckopengen tar in 6 Mkr från bland andra Johan Qviberg och fotbollsspelaren Tobias Hysén. Samtidigt sätter sig Klarnas ordförande Eva Cederbalk i styrelsen.

Veckopengens delägare Johan Qviberg och dess ledamot Eva Cederbalk.
Veckopengens delägare Johan Qviberg och dess ledamot Eva Cederbalk.

Appen Veckopengen tar in 6 Mkr för att fortsätta sin utveckling av plattformen genom att integrera mikrobetalningar och expandera tjänsten internationellt.

Målet är att möjliggöra för barn att kunna hantera och betala med sina egna pengar. Detta ska åstadkommas genom samarbeten med moderna betalaktörer på marknaden.

“Vårt samhälle står inför en stor utmaning i att utbilda och möjliggöra för unga att hantera pengar. Kontanter är förbi, och barn behöver ett nytt sätt för att förstå sig på och använda digitala pengar”, sager Philip Haglund, vd och grundare på Veckopengen.

Exakt hur man ska tjäna pengar på appen är ännu oklart.

”Vi har ännu inte realiserat potentiella intäktsströmmar. Men precis som andra appar kommer vi att ha en premiumversion, våran är riktad mot föräldrarna i familjen. Utan att säga för mycket om vår framtid finns det inom fintech också tydliga intäktsmöjligheter genom samarbeten med banker eller betaltjänster på både den svenska som den globala marknaden”, säger vd Philip Haglund.

Han uppger sig vara nöjd med att bolaget lyckats attrahera både nytt kapital och en gedigen kompetens i sin ägarkrets och styrelse.

Veckopengens styrelse och ledning. Från vänster: Stefan Arenbalk (sittande), Caj Westlund, Stefan Persson, Eva Cederbalk, Philip Haglund (sittande), Niclas Blomqvist, Felix Åkesson (på axlarna), Axel Bergström (sittande), Oscar Salén, Anders Bäck och Patrik Parnfors (sittande).

Genom nyemissionen har aktier tecknats av en rad namnkunniga profiler. Några av dessa är Anders Pettersson, vd på investmentbolaget Arle, Stefan Arenbalk från Dynamic Ventures Scandinavia, samt affärsänglarna Johan Qviberg, Oscar Salén, Jan Petterson och Mikael Rosencrantz. Även nätverket Crest Eight som representeras av Niclas Wijkström och Carl Anchér har investerat. Dessutom har fotbollsspelaren Tobias Hysén gått in med kapital.

Läs mer: Johan Qviberg lämnar förlustdrabbat Virtusize

Veckopengens nya styrelse består bland annat av Eva Cederbalk, ordförande i Klarna, och Stefan Persson, tidigare på Unibet, Great Works och Postkodlotteriet.

Patrik Parnfors är kvar som styrelseordförande. Övriga ledamöter är Philip Haglund, Stefan Arenbalk och Oscar Salén.

Sedan lanseringen i mars 2015 har appen Veckopengen fått över 60 000 användare.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera