Hoppa till innehållet

Qviberg lämnar förlustdrabbat Virtusize

Det virtuella provrumsbolaget Virtusize stänger kontor, säger upp personal och tar in kapital från ägare som Axel Johnsons D-Ax. Ägaren Öresund har dock slutat skjuta till pengar och ägarrepresentanten Johan Qviberg har lämnat Virusize styrelse.

Öresunds ägarrepresentant Johan Qviberg lämnade Virtusize styrelse i våras.
Öresunds ägarrepresentant Johan Qviberg lämnade Virtusize styrelse i våras.Foto: Sammy Steen

”Öka er klädförsäljning på nätet - och minska antalet returer”. Med detta som säljargument har det virtuella provrumsbolaget Virtusize lockat ett 50-tal e-handlare att prova deras mjukvara för att hitta rätt klädstorlek.

Bolaget startades 2011 och lockade tidigt till sig investerare som Mats Qvibergs investmentbolag Öresund och affärsängeln Fredrik Åhlberg, tidigare tillväxtchef på Ebay Europa.

Under de första åren var användarna tvungna att använda måttband. Men idag bygger mjukvaran på köphistorik: Man går in på en nätbutik som har Virtusize mjukvara, klickar på en skjorta och får den jämförd med en annan skjorta man köpt vid ett tidigare tillfälle.

Idén har fått mycket positiv uppmärksamhet, inte minst eftersom den minskar kostnaden för returer som är en av de största utgifterna för klädbutiker på nätet.

Men bolaget har dragits med stora förluster och små intäkter. I fjol dubblade Virtusize AB visserligen omsättningen till 2,3 Mkr. Men förlusterna uppgick till hela 9,7 Mkr och vid årsskiftet hade de likvida medlen fallit till 2,4 Mkr.

Under våren 2014 tog Virtusize in 15 Mkr från bland andra Axel Johnson-koncernens riskkapitalbolag D-Ax. Och i mars i år emitterades ytterligare aktier till ett värde på närmare 9 Mkr, enligt Bolagsverket.

”D-Ax deltog i emissionen i mars. Almi Invest och Eduardo Zegna är nya investerare”, säger Peder Stubert, medgrundare och tillväxtchef på Virtusize, utan att vilja prata om summan.

Han uppger dock att Mats Qvibergs investmentbolag Öresund inte deltog i någon av dessa två rundor. Vidare lämnade deras ägarrepresentant Johan Qviberg styrelsen under våren.

”Vi har inte längre någon ägarrepresentant i Virtusize styrelse”, säger Gustav Lindner, vd för Öresund vars andel i Virtusize bokfördes till 3,3 Mkr vid årsskiftet.

Läs mer: Johan Qviberg bland de 20 mäktigaste investerarna i internetbranschen

Även Virtusize ordförande Dag Klackenberg, tidigare ordförande för Vattenfall, har lämnat styrelsen. Ny ordförande är delägaren Fredrik Åhlberg.

Av allt att döma har förändringarna skett under ett tufft år för bolaget.

Bland annat har Virtusize tappat storkunderna Aasos och Nelly. Och även om nya kunder strömmat till har man varit tvungen att dra ner kostnaderna.

Drygt 20 anställda har blivit 15, enligt Peder Stubert. Och minikontoren i London, New York och Berling har stängts ned.

”Vi insåg att vi inte behöver en person i London, en person i New York och en person i Berlin. Vi har kvar vårt kontor i Stockholm och i Tokyo, eftersom man inte kan finnas i Japan utan att ha ett lokalt kontor”, säger han.

Han målar dock upp en positiv bild av Virtusizes framtid.

”Vi har massor med nya stora kunder i Japan, Ryssland, Europa och till och med USA. Totalt har vi 55 kunder, och mer än hälften av dem är live”, säger han.

Redan nästa år ska Virtusize gå med vinst, enligt Peder Stubert.

”Vi ska visa vinst under första halvåret 2016”, säger han.

Läs mer: E-handelns nya vinstlott: Provrum på posten

Även när det gäller trenden med fysiska provrum hos postombuden är han positiv.

”Jag tycker det är jättebra. Det kommer bidra till tillväxten för klädhandeln på nätet, vilket är bra för oss”, säger han.

I Sverige används Virtusize av bland andra Filippa K, Nudie, Acne och Stayhard. I Japan har man lockat nätbutiker som United Arrows, Urban Research och Magaseek. Andra storkunder är Zalora, Zalandos satsning i Sydostasien, och den ryska e-handelsjätten Ulmart.

För mer om Virtusize, Postnords provrum med mera, lyssna på avsnitt 40 av Digitalpodden:

http://embed.acast.com/digitalpodden/spelbolagenssuperar

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera