”Öka er klädförsäljning på nätet - och minska antalet returer”. Med detta som säljargument har det virtuella provrumsbolaget Virtusize lockat ett 50-tal e-handlare att prova deras mjukvara för att hitta rätt klädstorlek.
Bolaget startades 2011 och lockade tidigt till sig investerare som Mats Qvibergs investmentbolag Öresund och affärsängeln Fredrik Åhlberg, tidigare tillväxtchef på Ebay Europa.
Under de första åren var användarna tvungna att använda måttband. Men idag bygger mjukvaran på köphistorik: Man går in på en nätbutik som har Virtusize mjukvara, klickar på en skjorta och får den jämförd med en annan skjorta man köpt vid ett tidigare tillfälle.
Idén har fått mycket positiv uppmärksamhet, inte minst eftersom den minskar kostnaden för returer som är en av de största utgifterna för klädbutiker på nätet.
Men bolaget har dragits med stora förluster och små intäkter. I fjol dubblade Virtusize AB visserligen omsättningen till 2,3 Mkr. Men förlusterna uppgick till hela 9,7 Mkr och vid årsskiftet hade de likvida medlen fallit till 2,4 Mkr.
Under våren 2014 tog Virtusize in 15 Mkr från bland andra Axel Johnson-koncernens riskkapitalbolag D-Ax. Och i mars i år emitterades ytterligare aktier till ett värde på närmare 9 Mkr, enligt Bolagsverket.
”D-Ax deltog i emissionen i mars. Almi Invest och Eduardo Zegna är nya investerare”, säger Peder Stubert, medgrundare och tillväxtchef på Virtusize, utan att vilja prata om summan.
Han uppger dock att Mats Qvibergs investmentbolag Öresund inte deltog i någon av dessa två rundor. Vidare lämnade deras ägarrepresentant Johan Qviberg styrelsen under våren.
”Vi har inte längre någon ägarrepresentant i Virtusize styrelse”, säger Gustav Lindner, vd för Öresund vars andel i Virtusize bokfördes till 3,3 Mkr vid årsskiftet.
Läs mer: Johan Qviberg bland de 20 mäktigaste investerarna i internetbranschen
Även Virtusize ordförande Dag Klackenberg, tidigare ordförande för Vattenfall, har lämnat styrelsen. Ny ordförande är delägaren Fredrik Åhlberg.
Av allt att döma har förändringarna skett under ett tufft år för bolaget.
Bland annat har Virtusize tappat storkunderna Aasos och Nelly. Och även om nya kunder strömmat till har man varit tvungen att dra ner kostnaderna.
Drygt 20 anställda har blivit 15, enligt Peder Stubert. Och minikontoren i London, New York och Berling har stängts ned.
”Vi insåg att vi inte behöver en person i London, en person i New York och en person i Berlin. Vi har kvar vårt kontor i Stockholm och i Tokyo, eftersom man inte kan finnas i Japan utan att ha ett lokalt kontor”, säger han.
Han målar dock upp en positiv bild av Virtusizes framtid.
”Vi har massor med nya stora kunder i Japan, Ryssland, Europa och till och med USA. Totalt har vi 55 kunder, och mer än hälften av dem är live”, säger han.
Redan nästa år ska Virtusize gå med vinst, enligt Peder Stubert.
”Vi ska visa vinst under första halvåret 2016”, säger han.
Läs mer: E-handelns nya vinstlott: Provrum på posten
Även när det gäller trenden med fysiska provrum hos postombuden är han positiv.
”Jag tycker det är jättebra. Det kommer bidra till tillväxten för klädhandeln på nätet, vilket är bra för oss”, säger han.
I Sverige används Virtusize av bland andra Filippa K, Nudie, Acne och Stayhard. I Japan har man lockat nätbutiker som United Arrows, Urban Research och Magaseek. Andra storkunder är Zalora, Zalandos satsning i Sydostasien, och den ryska e-handelsjätten Ulmart.
För mer om Virtusize, Postnords provrum med mera, lyssna på avsnitt 40 av Digitalpodden:
http://embed.acast.com/digitalpodden/spelbolagenssuperar