Hoppa till innehållet

Fotbollsstjärnans fondbolag investerar i Billogram

Det tidigare fotbollsproffset Rami Shaabans bolag och it-miljonären Thord Wilkne är bland investerarna som skjuter till 13 miljoner kronor till fakturatjänsten Billogram. Nästa år ska bolaget fyrfaldiga sin omsättning.

Den före detta målvaktsstjärnan Rami Shaaban har varit med och grundat Accum Kapital.
Den före detta målvaktsstjärnan Rami Shaaban har varit med och grundat Accum Kapital.Foto: Henrik Montgomery/TT

Digitala svenska kundkommunkationstjänster lockar flitigt till sig investeringar. Senast på måndagen kunde Freespee (NTL), som erbjuder en plattform för modern kundtjänst, berätta att man hade tagit in 90 miljoner kronor i riskkapital från utländska investerare.

Läs mer: Svenska Freespee tar in 90 miljoner – ”Vi är doldisar”

Stockholmsbolaget Billogram (NTL) vill ta fakturan från ”transaktion till relation” genom att skicka fakturor som man ser som kontaktytor gentemot kunden.

I stället för att endast kräva betalt tillhandahåller man till exempel chattsupport eller andra försäljningserbjudanden samtidigt som företaget tar betalt via mejlfaktura. Om kunden inte har öppnat mejlet inom 48 timmar skickar Billogram även fakturan per post.

”Ett telekombolag skulle till exempel lätt kunna erbjuda uppgraderingar och merförsäljning direkt på fakturan. Det blir både lönsammare och en bättre upplevelse för kunden”‚ säger Tim Öhman Cirillo (NTL), operativ chef på Billogram.

Läs mer: Bluffkontrollanten Inyett siktar på börsen

Bolaget kommer i år att mer än fördubbla sin omsättning till omkring 20 Mkr med ett nollresultat, säger han. Vid slutet av 2017 ska Billogram ha nått en försäljning på cirka 6 Mkr per månad. Bolaget sneglar samtidigt på att inleda en expansion till flera europeiska marknader.

”Väljer man att trycka på den knappen tar det tid och resurser, vilket kanske inte ger omsättning nästa år. Men vi når 70–80 miljoner (på årsabasis, red:s anm.) även om vi inleder en utlandsexpansion”, säger Tim Öhman Cirillo.

Billogram har hittills tagit in 37 Mkr i riskkapital, men en del av investeringarna har skett i form av annonsutrymme. Nu tar bolaget in ytterligare 13 Mkr från flera befintliga ägare, däribland WM-Data-grundaren Thord Wilkne (NTL) och förvaltaren Accum Kapital.

Två av Accum Kapitals fyra grundare är Rami Shaaban, tidigare målvakt för Hammarby, Djurgården och Londonlaget Arsenal, och NHL-veteranen Kim Johnsson. Bland Billograms tidigare investerare finns Peter Sjunnesson och GP Bullhounds Robert Ahldin.

Läs mer: Sveriges 52 mäktigaste tech-investerare: Robert Ahldin

”Vi har tidigare sagt att vi inte behöver något kapital. Det är egentligen samma läge i dag. Däremot är vi ganska opportunistiska. Några ägare ville utöka sina andelar i bolaget i och med det momentum vi har. Det ger oss mer handlingsfrihet att jobba snabbare med våra planer”, säger Tim Öhman Cirillo.

Foto:

Tim Öhman Cirillo är operativ chef på Billogram. Foto: Press

Billogram har i dag 20 anställda och avser att fördubbla personalstyrkan till sommaren. Bolaget uppger att flera ”större kunder” kommer att börja använda tjänsten under början av 2017, däribland ett börsnoterat elbolag.

Samtidigt planerar man att genomföra marknadsanalyser för flera nordiska och europeiska marknader.

Rättelse: I en tidigare version angavs det att Billogram spådde en omsättning på 70-80 Mkr för 2017. Rätt uppgift är att omsättningen i december 2017 beräknas uppgå till 70-80 Mkr på årsbasis, alltså drygt 6 Mkr per månad.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera