Hoppa till innehållet

”Fotoförbudet gör Sverige till sämst i klassen”

Vi borde lära av USA och Storbritannien i stället för att förbjuda drönarfotografering. Datainspektionens beslut har sett Sverige gå från bäst i klassen till sämst i klassen, skriver företrädare för bolag som Spotscale, NCC och Peab.

Spotscales vd Ludvig Elmgård (tv) och verksamhetschefen Katarina Nylander.
Spotscales vd Ludvig Elmgård (tv) och verksamhetschefen Katarina Nylander.Foto: Spotscale

Vi tror att alla som livnärt sig på fotografering av utomhusmiljöer har funderat på hur landets lagar och regler ska tillämpas när det gäller den personliga integriteten. Innan gatuvyer skapade rubriker var det satellitbilder som var den stora frågan. Vad kan man se på bilderna? Kommer mina personliga förehavanden att exponeras på sätt jag inte vill?

Hittills har problemet lösts genom att de som sparar och publicerar ett stort antal bilder tar ansvar. Google och de svenska karttjänsterna tog ansvar för att ansikten och nummerplåtar suddades ut för att värna om människors integritet. Seriösa fotografer tar ansvar för att inte medvetet kränka andra.

Man kunde hoppats att politikerna insett detta tidigare men man prioriterar inte en ny lag förrän det plötsligt börjar försvinna arbetstillfällen.

I förra veckan beslutade Högsta Förvaltningsdomstolen att införa fotoförbud för drönare. De ska nu lyda under samma lagstiftning som gäller för övervakningskameror, den så kallade kameraövervakningslagen. Problemet är att lagen bara medger tillstånd för kameraövervakning om syftet är brottsförebyggande. Alla som jobbar med 3D-kartering, mätningsteknik eller journalistik kan alltså inte få tillstånd för att göra sitt arbete i Sverige.

Läs mer: Efter fotoförbudet – drönaraktier backar på börsen

Fredagens dom lär oss att det numera rent tekniskt är tillåtet att använda handkamera med teleobjektiv för att filma en kändis på långt avstånd medan det är olagligt att flyga drönare över sitt eget lantställe med vidvinkelobjektiv (för att du kan råka få med en del av grannens tomt). Drönarflygare som är seriösa, vill hålla sig på rätt sida om lagen, och till och med har ett jobb som de förlorar om de inte gör det, står därför i dag med drönaren på marken.

I USA och Storbritannien har myndigheterna som sköter drönarlagstiftningen valt en annan väg. Man har legitimerat seriösa aktörer och givit dem speciella tillstånd att drönarfotografera, givet att de håller sig till regelverket. Detta har skapat möjligheter för näringsverksamheter med drönare att växa.

I Sverige har Transportstyrelsen och Luftfartsverket varit föredömligt proaktiva och drönarbranschen har kunnat arbeta under ett långsamt mognande regelverk under många år. Datainspektionen har nu förändrat spelplanen och Sverige har gått från bäst i klassen till sämst i klassen.

Denna medvetna inriktning mot ett förbud har pågått under ett par år och det är olyckligt att ingen har agerat för att istället få till en lagstiftning som faktiskt omfattar drönare med kamera och proaktivt reglerar vad man får göra och inte. Man kunde hoppats att politikerna insett detta tidigare men man prioriterar inte en ny lag förrän det plötsligt börjar försvinna arbetstillfällen och journalistkår och näringsliv skriker i kör.

Vi kommer att vänja oss vid drönare, tro det eller ej, liksom vi vant oss att använda Facebook, Internet och smarta telefoner.

På kort sikt vill vi se att man skyndsamt får fram ett undantag som man gjorde i USA (en så kallad ”333 exemption”) då den relevanta myndigheten, Federal Aviation Administration, var långsamma med att få fram en fungerande och långsiktig drönarlagstiftning. Etablerade företag kunde då via ett undantag få kringgå lagarna och utvecklingen kunde fortgå tills den nya lagen trädde i kraft.

Trots det abrupta förbudet kring flygandet är vi ändå optimistiska inför framtiden. Vi är övertygade om att vi kommer att se en framtid där drönarna används till att göra stor samhällsnytta och vi kommer att vänja oss vid dem, tro det eller ej, liksom vi vant oss att använda Facebook, Internet och smarta telefoner.

De företag som vill livnära sig på drönarfoto kommer att fortsätta ta ansvar och sudda det som är uppenbart kränkande och som vanligt så kommer den som publicerar materialet behöva lära sig att skilja rätt från fel. Liksom publicister och journalister alltid har gjort med sina bilder. Och har de inte rent mjöl i påsen så är det publicisten det är fel på, inte tekniken.

Ludvig Emgård, vd, Spotscale

Katarina Nylander, verksamhetschef, Spotscale

Fredrik Hansson, vd, Swescan

John Backman, mätchef, Peab

Hugo Hammarstrand, pilot, Peab

Viktor Davidov, digital utvecklingschef, NCC

Gustav Gerdes, ordförande, UAS Sweden

Kjell Eriksson, radio- och tv-profil

Stefan Söderström, vd, Aerocam Scandinavia

Zelle Sari, pilot och fotograf, Aerocam Scandinavia

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera