Hoppa till innehållet

Gawkers prislapp lägre än skulden till Hulk Hogan

Den amerikanska mediekoncernen Gawker köps för 135 miljoner dollar. En summa som uteslutande går till wrestlingbrottaren Hulk Hogans stämning.

Gawkers grundare Nick Denton kommenterar den första domen i stämningen från Hulk Hogan, som avgjordes i mars i år.
Gawkers grundare Nick Denton kommenterar den första domen i stämningen från Hulk Hogan, som avgjordes i mars i år.Foto: Eve Edelheit / TT

Auktionen av Gawker Medias sju sajter är avslutad. Det spanskspråkiga broadcastingbolaget Univision köper upp mediekoncernens konkursbo för 135 miljoner dollar, motsvarande 1,1 miljard kronor, enligt Recode

”Jag är glad över att våra anställda är skyddade och kommer att fortsätta sitt arbete under ett nytt ägarskap”, säger Gawker-grundaren Nick Denton till Recode, i en kommentar om uppköpet.

Det var i juni i år som Gawker Media försattes konkurs, till följd av en kostsam rättskamp med wrestlingbrottaren Hulk Hogan. Men pengarna räcker knappt till att täcka den fällande domen på 140 miljoner dollar. Summan ligger ändå en bit över utgångsbudet i auktionen på 90 miljoner dollar, som kom från magasinsbolaget Ziff Davis.

Turerna kring rättegången har slagit hårt mot Gawker och mediekoncernens grundare Nick Denton. Rättegångskostnaderna har ätit upp vinsten från föregående år, enligt Wall Street Journal. I juni fick Nick Denton flytta och hyra ut sin våning i New York med en hyra på 15 000 dollar, motsvarande runt 126 000 kronor i månaden. 

Nick Denton startade Gawker i en lägenhet 2002 och det kan inte vara lätt att se sitt livsverk slumpas bort. Själv uppskattade han värdet på de sju sajterna till 250 miljoner dollar - det vill säga nästan dubbelt så mycket som den slutgiltiga köpesumman.

Under åren har Gawker gjort en rad uppseendeväckande och kontroversiella publiceringar, främst på skvallersajten Valleywag som numera har gått i graven. Föremål för stämningen från Hulk Hogan är en sexvideo som publicerades 2012, och som nu har bitit Nick Denton i svansen.

För att komplicera saker och ting ytterligare är även en Silicon Valley-miljardär inblandad i Hulk Hogans stämning. Riskkapitalisten och Paypal-medgrundaren Peter Thiel har gått in och finansierat Hulk Hogans rättsfall med skälet som många har beskrivit som en personlig vendetta. 

Det var 2007 som Valleywag avslöjade att Peter Thiel är homosexuell. Hans skäl till att bekosta Hulk Hogans rättegång är att han vill stoppa Gawker från att tjäna pengar på detaljer om personers privatliv.

”De har förstört folks liv utan anledning”, säger han i en artikel i New York Times från i maj i år.

Artikeln på Valleywag handlade om att ”världens smartaste investerare är homosexuell” och hur det accepterades i den riskkapitalvärlden.

Peter Thiel fick även medhåll från en rad kända Silicon Valley-profiler, som medgrundaren till den prestigefyllda acceleratorn Y Combinator, Jessica Livingston, och riskkapitalisten Chris Sacca.

Läs även: ”Gawker är ett varnande exempel för mediebranschen”

Samtidigt rasade medievärlden mot att Peter Thiel försöker tysta ner ett mediehus. Ebay-grundaren Pierre Omidyar, som i dag äger mediebolaget First Look Media, var en av dem som valde att ställa sig bakom Gawkers överklagan även med finansiella medel.

Och Nick Denton behöver nog allt stöd han kan få, då Gawker också har en skuld på runt 22 miljoner dollar, motsvarande 185 miljoner kronor, till två låneinstitut.

Hulk Hogan och Peter Thiel förde även argument om att de skulle ta över Gawker Media, ett krav som inte gick igenom då Nick Denton försatte mediekoncernen i konkurs i den så kallade "sektionen 363". Den innebär också att den nya ägaren Univision inte tar ansvar för den pågående överklagan som Gawker Media har gjort mot Hulk Hogan, och som ännu inte är avgjord.


Vill du veta mer om Gawker-stämningen? Lyssna på ett avsnitt av Digitalpodden där vi reder ut vad som har hänt:

http://embed.acast.com/digitalpodden/storytel-affarenochenhorningsbrist

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera