Hoppa till innehållet

Genombrott för svenska Captario – skriver på med global medicinjätte

Göteborgsbolaget Captario har utvecklat ett beslutsstöd för läkemedelsindustrin. Nu skriver bolaget på för två pilotprojekt med läkemedelsjätten Novartis, med över 100 000 anställda och en omsättning på över 50 miljarder dollar.

Captarios vd Johannes Vänngård och cto Mikael Palmblad.
Captarios vd Johannes Vänngård och cto Mikael Palmblad.

Att utveckla läkemedel är dyrt, långsamt och riskfyllt. Ökad konkurrens har också fått marginalerna i läkemedelsbranschen att pressas nedåt.

Det är där Göteborgsbolaget Captario ser sin affärsmöjlighet. Bolaget, som grundades år 2012 av ett gäng avhoppare från Astrazeneca, har utvecklat ett molnbaserat beslutsstöd för läkemedelsjättar, som låter dem simulera olika utvecklingsprojekt och lanseringar innan de genomförs i verkligheten.

“Det kan handla om att bestämma om man ska rulla ut till en liten eller bredare patientskara, eller om man ska lägga läkemedelsstudier i sekvens efter varandra för att kunna avbryta. Vi har en lösning där du kan spela ut de olika alternativen på ett väldigt enkelt sätt”, säger bolagets medgrundare och vd Johannes Vänngård.

Captarios omsättning har än så länge varit mycket blygsam men nu har företaget fått ett ordentligt genombrott. Det är läkemedelsjätten Novartis, med över 100 000 anställda världen över och en omsättning på över 50 miljarder dollar, som satt igång två nya pilotprojekt med bolagets verktyg. Det efter ett första test, med lyckat resultat, som genomfördes i fjol.

Konkret handlar det om att Captarios verktyg nu används i tre av Novartis ungefär 250 pågående utvecklingsprojekt. Exakt hur mycket pengar affären är värd vill inte Johannes Vänngård avslöja.

“Det är betalda projekt, men vi hoppas framförallt att det öppnar dörrar. De stora läkemedelsbolagen lyssnar på varandra och ryktet sprids. Vi ser stora möjligheter att få fler kunder på referens”, säger han.

De stora läkemedelsbolagen lyssnar på varandra och ryktet sprids. 

Captarios verktyg är tänkt framförallt för de 50 största läkemedelsbolagen i världen. Just nu förs förhandlingar med ytterligare två läkemedelsbolag i USA, säger Johannes Vänngård.

“Det känns rätt fantastiskt måste jag säga. Vi är ett tiotal personer som hjälper de här gigantbolagen med deras allra viktigaste beslut”, säger Johannes Vänngård.

Captario har tidigare tagit in en mindre summa riskkapital från privata affärsänglar och Almi. Nu förbereder bolaget en nyemission och hoppas till sommaren ta in ytterligare 10 Mkr i finansiering.

Förutom Jonannes Vänngård består grundarteamet av Mikael Palmblad, Ingela Melander och Fredrik Celin, alla med en bakgrund på Astrazeneca.

Läs även: Chalmers Ventures: "Göteborg har större bredd än Stockholm"

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera