Hoppa till innehållet

Genombrott för vårdbolaget Visiba i Stockholm

Visiba snodde nyligen Jönköpings offentliga sjukvård från konkurrenten Kry. Nu tecknar man ett offentligt vårdavtal på Krys hemmaplan i Stockholm, och blir strategisk partner till Atea, den ledande it-konsulten i sjukvården.

Johan Gustafsson, vd och medgrundare på Visiba .
Johan Gustafsson, vd och medgrundare på Visiba .Foto: Visiba

Läkarbesök via videolänk är en idé vars tid är kommen. Men vem som blir ledande tjänsteleverantör på området är fortfarande en öppen fråga.

Hittills har riskkapitalbolagen storsatsat på Stockholmsbaserade Kry, som tagit in 62 miljoner kronor från bland andra Creandum, och Malmös Min Doktor, som tagit in tagit in 80 Mkr från bland andra EQT Ventures.

Men den senaste tiden är det ändå Göteborgsbolaget Visiba som fått flest rubriker i affärspressen.

Till skillnad från tjänsteleverantörerna Kry och Min Doktor är Visiba ett så kallat ”white label”-bolag. Visiba erbjuder visserligen en kraftfull e-hälsoplattform som kombinerar videomöten och text-kommunikation med säker identifiering, betalning och tidsbokning. Men istället för att sälja in den som en tjänst mot slutkund har man valt att positionera sig som en teknisk underleverantör, främst inom den offentliga vården.

Visiba har sedan tidigare avtal med landstingen i Västra Götaland, Sörmland och Östergötland. Och i söndags kunde Di Digital rapportera att landstinget i Jönköping avslutar sitt samarbete med Kry och väljer Visiba istället.

Nu står det klart att Visiba tecknat ett stort avtal på Krys hemmaplan, med Stockholms läns landsting (SLL).

”Vi har tecknat ett avtal genom Atea som avser SLL, som till en början omfattar 5-7 vårdcentraler. Går det bra är tanken att vi dubblar antalet i början av nästa år. På sikt är målsättningen att Visibas plattform ska användas på alla vårdcentraler i hela Stockholm”, säger Johan Gustafsson, vd och medgrundare på Visiba.

Avtalet sker genom ett nytt samarbete med den norska, börsnoterade it-konsulten Atea, som har en ledande ställning inom sjukvården. Atea har redan idag ett ramavtal med SLL som bland annat omfattar videokommunikation.

”Vi blir teknisk underleverantör till Atea och de blir en återförsäljare av vår plattform i Sverige”, säger Johan Gustafsson.

Han beskriver samarbetsavtalet som ”ett utmärkt exempel på Visibas kanalpartnerstrategi”.

”Det här stärker vår position som en ledande leverantör av lösningar inom e-hälsa. Atea är Nordens största leverantör av it-infrastruktur och det är en partner som ger oss nya möjligheter att införa detta på bred front", säger han.

Vilka är era konkurrenter i Stockholm?

”Kry är ju en av aktörerna som bearbetat marknaden. Men detta är ju en ganska omogen marknad och det finns inte så många helhetslösningar. Vi möter även bolag som bara säljer rena videolösningar, som Compodium till exempel”, säger Johan Gustafsson.

Visiba grundades 2014 och omsatte endast 600 000 kronor under verksamhetsåret som slutade i augusti i år. Men tillväxten är imponerande.

”Vi räknar med att omsätta mer än fem miljoner kronor under detta verksamhetsår. Följande år spår vi en omsättning på cirka 30 miljoner kronor”, säger vd Johan Gustafsson.

Än så länge har Visiba endast tagit in cirka 14 miljoner kronor i riskkapital, från en rad okända investerare.

”Vi räknar med att ta in en rejäl kapitalrunda under första kvartalet 2017”, säger vd:n och medgrundaren.

Visibas övriga medgrundare är teknikchefen Samuel Sporrenstrand, Andreas Larsson och Mike Blixt.


Läs mer: Kry tappar storkund till VisibaJohan Gustafsson, vd och medgrundare på Visiba, pitchar på Di Digitals Startup Tour i Göteborg. Foto: Amanda Lindgren


Kommer Northzone att investera i Visiba Care? Mer i Digitalpodden:

http://embed.acast.com/digitalpodden/161102

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera