Annons

Google tar i med hårdhandskarna mot "bad ads"

Molnbaserat affärssystem förenklar arbetet för större grossistföretag SPONSRAT AV Visma

Apples vd Tim Cook.

Apple ger sig in i innehållskriget: Satsar 8 miljarder på tv-serier

IBM:s schackdator Deep Blue besegrade den mänskliga stormästaren Garry Kasparov 1997.

Google-veteran drar igång miljardfond för AI

Soundtrap har utvecklat mjukvara som gör det möjligt att spela in, redigera och arrangera ljudspår över nätet. Tjänsten är populär i skolvärlden. Foto: Soundtrap

Fick in 50 miljoner – nu växlar Soundtrap upp

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Google tar i med hårdhandskarna mot "bad ads"

Foto: TT/Jeff Chiu
Google rensade bort 1,7 miljarder annonser som stred mot sökjättens regler under 2016. Det var mer än dubbelt så många jämfört med året innan. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

(Di Digital/Silicon Valley) Varje år rensar Google bort stora mängder av det man kallar ”bad ads” – dåliga annonser – som strider mot bolagets regler.

Under förra året bannlyste Google fler annonser än någonsin, skriver Scott Spencer, chef för hållbara annonser på Google, i en bloggpost.

Sökjätten tog bort totalt 1,7 miljarder annonser i fjol, vilket var mer än dubbelt så många jämfört med under 2015.

Google beskriver annonserna som att de innehåller illegala produkter eller orealistiska erbjudanden. Det kan också handla om att annonsören lurar människor att dela med sig av personlig information.

Under förra året tog Google till exempel bort 112 miljoner så kallade ”trick to click”-annonser, som kan lura människor att ladda ner skadliga program. Andra exempel är självklickande annonser och illegala spelannonser.

Under 2016 såg Google också en ökning av en ny typ av bedragare, så kallade ”tabloid kloakers”, som låtsas att det man sprider är nyheter. Medan det i själva verket handlar om förklädda annonser.

Google, liksom Facebook, har fått mycket kritik för fejknyheter, särskilt i samband med den amerikanska valrörelsen. Förra året stängde Google av 1 300 konton som spred falska nyheter.

Läs också: Efter USA-valet: Facebook bannlyser fejknyheter


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post