Annons

Google tar i med hårdhandskarna mot "bad ads"

Nytt kapitel i svensk industrihistoria SPONSRAT AV Node Pole

Izettle rullar ut Swish-lösningar i Norge och Danmark

Så ska Jack Dorsey vinna över Izettle

Ubers vd och medgrundare Travis Kalanick avgick i förra veckan. Mediemogulen Arianna Huffington, som valdes in i Ubers styrelse i fjol, uppges få allt större inflytande över bolaget.

Ubers kris sätter skyhög värdering i gungning

Missa inget! Sveriges bästa tech-och startupnyheter direkt i mejlen:

Google tar i med hårdhandskarna mot "bad ads"

Foto: TT/Jeff Chiu
Google rensade bort 1,7 miljarder annonser som stred mot sökjättens regler under 2016. Det var mer än dubbelt så många jämfört med året innan. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

(Di Digital/Silicon Valley) Varje år rensar Google bort stora mängder av det man kallar ”bad ads” – dåliga annonser – som strider mot bolagets regler.

Under förra året bannlyste Google fler annonser än någonsin, skriver Scott Spencer, chef för hållbara annonser på Google, i en bloggpost.

Sökjätten tog bort totalt 1,7 miljarder annonser i fjol, vilket var mer än dubbelt så många jämfört med under 2015.

Google beskriver annonserna som att de innehåller illegala produkter eller orealistiska erbjudanden. Det kan också handla om att annonsören lurar människor att dela med sig av personlig information.

Under förra året tog Google till exempel bort 112 miljoner så kallade ”trick to click”-annonser, som kan lura människor att ladda ner skadliga program. Andra exempel är självklickande annonser och illegala spelannonser.

Under 2016 såg Google också en ökning av en ny typ av bedragare, så kallade ”tabloid kloakers”, som låtsas att det man sprider är nyheter. Medan det i själva verket handlar om förklädda annonser.

Google, liksom Facebook, har fått mycket kritik för fejknyheter, särskilt i samband med den amerikanska valrörelsen. Förra året stängde Google av 1 300 konton som spred falska nyheter.

Läs också: Efter USA-valet: Facebook bannlyser fejknyheter

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post