Hoppa till innehållet

Göteborgs Sportlala tar in nytt kapital

Medlemsklubben Sportlala tar in 5 miljoner kronor från befintliga ägare och Cebon group. Nu ska det digitala outletbolaget fokusera på expansion.

Göteborgs outletsajt Sportlala ska växa med nytt kapital.
Göteborgs outletsajt Sportlala ska växa med nytt kapital.Bild: Pressbild.

Sportlala (NTL) är en klubb som erbjuder sina medlemmar billigare sportkläder än vad som finns på sportbutikernas egna hemsidor. Sajten fungerar som en outletbutik där sportmärken och butiker kan sälja sina utgående produkter till ett billigare pris. Sedan starten 2015 har bolaget nu värvat 60 000 medlemmar. 

Under hösten 2015 tog bolaget in 6 miljoner kronor från bland andra Chalmers Ventures (NTL), det norska riskkapitalbolaget Milla Invest och Aggregate Media. Nu har bolaget tagit in ytterligare 5 Mkr. Förutom Chalmers och Milla Invest går även Cebon Groups nyskapade investmentbolag in som delägare. 

”Vi ville ha med en entreprenör som vet hur man bygger produktbolag. Här i Göteborg är det mer industri- och konsultbolag som är de stora entreprenörerna. Om man hör med ett konsultbolag så är deras resa väldigt annorlunda än vår resa. Stefan Rundeus och Magnus Clavegård är väldigt duktiga och de ställde relevanta frågor på våra möten”, säger Viktor Sellman, vd och medgrundare av Sportlala.

Läs även: Outlet för sportkläder tar in 6 miljoner i kapital 

I och med att utvecklingen av sajten har kommit långt ska bolaget nu fokusera på tillväxt med hjälp av det nya kapitalet. Planen är även att ta bolaget internationellt framöver. 

”Hälften av våra ordrar kommer från återkommande kunder så nu ska vi att öka medlemsantalet och expandera”, säger Viktor Sellman. 

I det sista kvartalet taktade vi en årsomsättning på 5 miljoner.

Bolaget hade en omsättning på 1,2 Mkr och en förlust på 1,5 Mkr under 2015. Enligt Viktor Sellman gör bolaget även en förlust för 2016 men vill inte gå in närmare på siffrorna för fjolåret. 

”I det sista kvartalet taktade vi en årsomsättning på 5 miljoner. Vi är väldigt nöjda med resultatet och så ska vi öka väldigt mycket i år när vi börjar marknadsföra oss ordentligt”, säger Viktor Sellman.

Sportlala har under fjolåret marknadsfört sig i Stockholms tunnelbana men i och med att bolagets egna kampanjer endast pågår i en vecka i taget har de nu byggt in ett automatiserat system för att marknadsföring online. 

Läs även: Friluftssajten Outnorth tar in 40 miljoner från dansk mediejätte 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera