Hoppa till innehållet

Han tar över som vd på Charge Amps

Fundedbymes förre chef Pontus Frohde tar över som vd för laddbolaget Charge Amps. Nuvarande vd, bolagets medgrundare Charlotte Eisner blir kvar som ansvarig för den framtida affärsutvecklingen med elbilstillverkare.

Fundedbymes förre chef Pontus Frohde (t.h.) tar över som vd för laddbolaget Charge Amps efter medgrundaren Charlotte Eisner (t.v.) Foto: Charge Amps.
Fundedbymes förre chef Pontus Frohde (t.h.) tar över som vd för laddbolaget Charge Amps efter medgrundaren Charlotte Eisner (t.v.) Foto: Charge Amps.

Vid månadsskiftet tar Pontus Frohde över som vd på det snabbväxande laddbolaget Charge Amps. Han har en bakgrund som chef på crowdfundingsajten Fundedbyme (NTL) och har tidigare jobbat på Pan Vision och Microsoft.

”Vi har följt Pontus under en längre tid och hans goda ledarskapsförmåga och breda erfarenhet inom både it, hårdvaruproduktion och finans gör att han känns mycket väl lämpad för uppdraget att fortsätta Charge Amps starka tillväxtresa”, säger Boel Swartling, ordförande Charge Amps (NTL), i ett uttalande.

Pontus Frohde är mycket entusiastisk.

”För första gången i min karriär kommer jag att arbeta med produkter som faktiskt har möjlighet att förändra världen på riktigt och detta på en marknad som kommer att explodera under de kommande åren”, säger han i ett uttalande.

Läs mer: Här är Tesla-utmanarens nya bil

Pontus Frohde efterträder vd och medgrundare Charlotte Eisner. Hon blir kvar i bolagets styrelse och får en ny roll som ansvarig för affärsutveckling och försäljning.

”Det här är jättegoda nyheter för Charge Amps och för branschen”, säger Charlotte Eisner till Di Digital.

Hon menar att vd-bytet ger henne den tid hon behöver för de hemliga framtidsprojekt som ”ska skapa svallvågor om några år”.

”Vid sidan av vår nuvarande verksamhet utvecklar vi laddteknik för biltillverkare på tre kontinenter just nu. De projekten är så stora och komplexa att de kräver all min uppmärksamhet. Och då är det jättebra att en erfaren person som Pontus tar över ansvaret för den dagliga verksamheten”, säger hon.

Charge Amps utvecklar smarta och säkra laddlösningar för elbilar och laddhybrider. Bolaget har både utveckling och tillverkning i Sverige, men marknadsför sina produkter i 28 länder. De senaste tre åren har bolaget i stort sett dubblat sin omsättning varje år, utan att gå med förlust.

Under 2015, det senaste året med offentliga siffror, uppgick omsättningen till 10,5 miljoner konor.

Läs mer: Charge Amps tävlade i Di Startup Tour

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen i den nordiska techsektorn.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera