Hoppa till innehållet

Här är alla bilderna från Startup Tour Linköping

Det blev Amra, som utvecklar en ny metod för att mäta kroppsfetter med magnetkamera, som tog hem segern vid Di Digital Startup Tour i Linköping.

Tommy Johansson, vd Amra, vann Linköpingsfinalen av Di Digital Startup Tour.
Tommy Johansson, vd Amra, vann Linköpingsfinalen av Di Digital Startup Tour.Foto: Patrik Olsson

Över 200 personer närvarade när Linköpingsfinalen av Di Digital Startup Tour ägde rum under tisdagen.

Sju av regionens hetaste startupföretag tog plats på scen för att pitcha inför en namnkunnig jury, med representanter från riskkapitalbolagen Northzone, Moor, Industrifonden, Bonnier Growth Media och EQT Ventures, samt våra partners Fakturino, Nordea och Accenture.

Foto: Patrik Olsson

Mimi Billing och Jonas Leijonhufvud, Di Digital. Foto: Patrik Olsson

Juryn utsåg kvällens tre finalister: XM Reality, Cbot och Amra. Publikens röst fällde avgörandet och Amra tog hem pris som kvällens vinnare. 

”Det känns fantastiskt bra. Det är någon form av bevis för att allt hårt slit är värt någonting. Men framförallt är det kul för personalen, och jag tror det hjälper oss att attrahera de bästa människorna framöver”, säger Tommy Johansson, vd på Amra. 

Foto: Patrik Olsson

Från vänster: Victor Bodin, Bonnier Growth Media, Andy Johnston, Moor, Gustav Sköld, Industrifonden. Marta Sjögren, Northzone, Aurore Belfrage, EQT Ventures. Foto: Patrik Olsson

Amra har utvecklat en ny metod för att mäta kroppsfetter med magnetkamera. Bolagets kunder är sjukhus runt om i världen och man samarbetar bland annat med läkemedelsjätten Pfizer.

”Vårt mål är att, baserat på din kroppsprofil, kunna bedöma din risk för allvarliga sjukdomar som hjärtinfarkt, diabetes, leversjukdom och andra metabola sjukdomar. Och att sen hjälpa sjukvården att prioritera vilka som ska behandlas”, säger Tommy Johansson.

Tommy Johansson grundade tidigare kartbolaget C3 Technologies, som såldes till Apple år 2011. Han blev vd och delägare i Amra år 2012 och äger nu 18 procent av bolaget.  

Foto: Patrik Olsson

Från vänster: Daniel Goldberg, Di Digital, Robert Sabelström, Accenture, Maria Skoglund, Nordea, Douglas Dracke, Fakturino, Elina Berglund-Scherwitzl, Natural Cycles. Foto: Patrik Olsson

Förutom en plats vid Stockholmsfinalen av Startup Tour, som äger rum den 8 december, får vinnaren kostnadsfri finansiell rådgivning och analys från experter på Nordea under ett helt år. 

”Linköping har flera fördelar som entreprenörsstad. En av dem är Saab, som är ett av Sveriges mest högteknologiska bolag. Sen har vi hela universitetsområdet, som har genererat flera hundra it-bolag. Det är en community där vi nu börjar se många serieentreprenörer som är inne på sin andra eller tredje resa”, säger Tommy Johansson. 

Foto: Patrik Olsson

Marta Sjögren, som representerade riskkapitalbolaget Northzone i juryn, är imponerad av Linköpings startupscen. 

”Kvaliteten på alla bolagen var oerhört hög. Framförallt var den disruptiva potentialen enorm hos flera av dem. Dessutom hade de en tydlig "born global"-mentalitet, vilket vi gillar”, säger hon.

Däremot var hon besviken över att bara se manliga grundare på scen.

”Det var väldigt tråkigt. Om de här bolagen inte dyker upp på vår radar så är det väldigt svårt för oss att investera i dem. Jag är övertygad om att det finns bra kvinnliga entreprenörer i Linköping”, säger Marta Sjögren.  

Foto: Patrik Olsson

Jonas Nordlander, grundare Avito, med Jonas Leijonhufvud, Di Digital. Foto: Patrik Olsson

Kvällens första keynote-talare var Jonas Nordlander, som lämnade jobbet som Sverigechef på Tradera för att grunda den ryska Blocket-kopian Avito, som idag värderas till nära 25 miljarder kronor. 

Hans råd till entreprenörerna i publiken: ge aldrig upp. 

”Det tar otroligt lång tid att bygga bolag. Tradera var uträknat en gång i tiden, Avito var också uträknat. Det gäller att hitta bra ägare med muskler nog att ta er över de där pucklarna”, sa Jonas Nordlander. 

Foto: Patrik Olsson

Kvällens andra keynote-talare: Elina Berglund-Scherwitzl, grundare Natural Cycles, med Di Digitals Mimi Billing. Foto: Patrik Olsson

Deltog gjorde även Elina Berglund-Scherwitzl, som efter att ha arbetat som partikelforskare vid Cern i Schweiz hoppade av fysikerkarriären för att grunda fertilitets-appen Natural Cycles (NTL). 

”Jämfört med att jobba på Cern är startuplivet lugn och ro”, sa hon.  

Stockholmsfinalen av Startup Tour äger rum den 8 december. Där står bland annat 1 miljon kronor i annonspengar från Bonnier News, samt en inspirationsresa till Silicon Valley anordnad av Di Digital, på spel.

Här är alla bolagen som pitchade vid Startup Tour i Linköping

Foto: Patrik Olsson

Tommy Johansson, vd Amra. Foto: Patrik Olsson

Amra (NTL)

  • Grundare: Magnus Borga, Olof Dahlqvist Leinhard
  • Antal anställda: 12
  • Grundades: 2010
  • Omsättning: 8,5 Mkr (2015)
  • www.amra.se

Amra har utvecklat en ny metod för att mäta kroppsfett med magnetkamera, en teknik med många tillämpningsområden inom bland annat vården och forskningen. Bolagets vd Tommy Johansson har en bakgrund som grundare av Linköpingsbolaget C3 Technologies, som förvärvades av Apple år 2011.  

Foto: Patrik Olsson

Johan Castevall, vd XM Reality. Foto: Patrik Olsson

XM Reality (NTL)

  • Grundare: Johan Castevall, Per Carleberg, Torbjörn Gustafsson
  • Antal anställda: 4
  • Grundades: 2007
  • Omsättning: 5,7 Mkr (2015)
  • www.xmreality.se

Att flyga experter över jorden för att lösa tekniska problem är dyrt och tidskrävande. XM Reality har utvecklat ett VR-system som istället låter tekniker vägleda andra på distans. Bolaget har flera storföretag, bland dem Volvo, på kundlistan. 

Foto: Patrik Olsson

Robert Kniola, grundare Wematter. Foto: Patrik Olsson.

Wematter (NTL)

  • Grundare: Robert Kniola, Henrik Lundgren
  • Antal anställda: 10
  • Grundades: 2014
  • Omsättning: 1,5 Mkr (2015)
  • www.wematter.se

Allt fler företag använder komponenter utskrivna i 3d-skrivare. Wematter har dels utvecklat en egen 3d-skrivare, men erbjuder också en molnbaserad hyrtjänst som utlovar billigare och enklare utskrifter med bibehållen, industriell kvalitet.

Foto: Patrik Olsson

Fredrik Viksten, grundare Cbot. Foto: Patrik Olsson.

CBot (NTL)

  • Grundare: Fredrik Viksten, Robert Söderberg, Björn Johansson, Anders Moe
  • Antal anställda: 5
  • Grundades: 2013
  • Omsättning: 2,4 Mkr (2015)
  • www.cbot.se

Många av jobben i byggbranschen kommer i framtiden ersättas av robotar. Linköpingsföretaget CBot har utvecklat en automatisk plattsättar-robot, som potentiellt kan bli startskottet för ett stort paradigmskifte i byggsektorn. 

Foto: Patrik Olsson

Jimmy Hankvist, grundare Perkit. Foto: Patrik Olsson.

Perkit (NTL)

  • Grundare: Jimmy Hankvist, Waqar Ali 
  • Antal anställda: 6
  • Grundades: 2015
  • Omsättning: 0 (2015)
  • www.perkit.co

Perkit är en träningsapp utvecklad för företagskunder. Tanken är att genom utmaningar och tävlingar ge arbetsgivare ett enkelt och roligt sätt att aktivera sina anställda, med färre sjukskrivningar och högre produktivitet som resultat. 

Foto: Patrik Olsson

Elia Möring, grundare Ideahunt. Foto: Patrik Olsson.

Ideahunt (NTL)

  • Grundare: Elia Mörling
  • Antal anställda: 7
  • Grundades: 2016
  • Omsättning: 0 (2016) 
  • www.ideahunt.io

Ideahunt är en öppen plattform för innovation, som används av företag som vill testa, samla in och utveckla idéer tillsammans med anställda, kunder och partners. Bland kunderna märks företag som Axis och E.On. 

Foto: Patrik Olsson

Magnus Persson, grundare Voysys. Foto: Patrik Olsson.

Voysys (NTL)

  • Grundare: Magnus Persson, Jonathan Nilsson, Torkel Danielsson
  • Antal anställda: 3
  • Grundades: 2014
  • Omsättning: 1 Mkr (2015)
  • www.voysys.se

Runt om i världen satsas allt mer på upplevelser inom virtuell verklighet. Voysys utvecklar mjukvara som låter såväl tv-bolag som industriföretag skapa och livesända virtual reality-video. Bland de företag som använt tekniken märks Red Bull Media House och Ericsson. 

Läs även: Livräddare prisades vid Startup Tour Göteborg

Läs även: Sporttjänst tog hem segern vid Startup Tour i Umeå

Läs även: Här kan du se inspelningen från Startup Tour i Linköping (i VR!)

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera