Hoppa till innehållet

Här är bolagen som drar in mest per anställd

Startupbolag brukar gå igenom ett par snåla år innan pengarna börjar trilla in. Här är listan över sju svenska startupbolag som lämnat hundåren bakom sig och som omsätter mest per anställd. 

Lars Martin Norviit är grundare av Vetzoo, som hamnar tvåa på vår lista.
Lars Martin Norviit är grundare av Vetzoo, som hamnar tvåa på vår lista.Foto: Joey Abrait.

På databasen Nordic Tech List kan man se hur många anställda bolag har och även hur mycket de har i omsättning. I en ny rapport från databasen listar den de startupbolag med högst omsättning per anställd.

1. Robtop Games (NTL)
Inte helt anmärkningsvärt att det är ett spelbolag som hamnar i topp. Studion från Upplands Väsby, som tidigare år drivits av far och son, hade en omsättning 2016 på 101 miljoner kronor. Utslaget på bolagets sex anställda blir omsättningen 16,8 Mkr per person.

Läs även: Ingen dipp för spelsuccén i Upplands Väsby

2. Vetzoo.se (NTL)
Det går bra för e-handeln men att ett e-handelsbolag skulle hamna tvåa är ändå rätt förvånande. Bolaget som säljer djurfoder på nätet befinner sig i en nisch där omställningen till digital försäljning och tillväxten är kraftig. Vetzoo sålde 73,5 Mkr i fjol och utslaget på bolagets fem anställda blir det 14,7 Mkr per anställd.

Läs även: Vetzoo dubblar omsättningen – går in i Norge 

3. Fractal Design (NTL)
Göteborgsbolaget Fractal Design har specialiserat sig på datorchassin för PC-gaming-marknaden. Och de gör det bra. På bara sex–sju år har bolaget växt till att omsätta 259 Mkr. Med sina 18 personer i bolaget blir det 14,4 Mkr per anställd.

Läs även: Gaming-bolaget Fractal Design satsar med ny storägare 

4. Snusbolaget.se (NTL)
Ytterligare en e-handlare till listan. I Sverige gillar man snus och man gillar att köpa det billigare på nätet, i alla fall om man tittar på Snusbolagets omsättning. Bolaget sålde för drygt 133 Mkr i fjol och med tio i personalstyrkan blir det över 13 miljoner per anställd. 

5. Fritidsfabriken (NTL)
Fritidskläder på nätet verkar även det att vara en växande nisch. Fritidsfabriken, med bas i e-handelsmeccat Borås, hade en omsättning på 43,5 Mkr med enbart 4 anställda. Utslaget blir det närmare 11 Mkr per anställd.

Läs även: Historien om Sveriges bästa startup-investering 

6.  BidTheatre (NTL) Omsättning: 63,2 Mkr Anställda: 6 Omsättning per anställd: 10,5 Mkr

7.  Inet (NTL) Omsättning: 711 Mkr Anställda: 80 Omsättning per anställd: 8,9 Mkr

Hitta alla bolag på Nordic Tech List här.  

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera