Hoppa till innehållet

Här är superänglarnas första investeringar

Några av Nordens mest framgångsrika bolagsgrundare har startat nätverket Nordic Makers. Nu kan Di Digital avslöja deras första investeringar. 

Fyra av Nordic Makers grundare. Från vänster Alexander Aghassipour, Hampus Jakobsson, Erik Byrenius och David Helgason.
Fyra av Nordic Makers grundare. Från vänster Alexander Aghassipour, Hampus Jakobsson, Erik Byrenius och David Helgason.

I september avslöjade Di Digital att ett nytt ängelnätverk skapats i Norden. Bland grundarna finns Online Pizza-grundaren Erik Byrenius (NTL) och TAT-grundaren Hampus Jakobsson (NTL). De totalt tio bolagsgrundare som ingår i Nordic Makers har tillsammans skapat fyra miljardbolag (i dollar räknat) och gjort en bra bit över 100 ängelinvesteringar.

Men den som arbetar mest med nätverket är faktiskt en helt annan person: Benjamin Ratz (NTL). Han har tidigare arbetet för den israeliska riskkapitalfirman Lool Ventures och är nu den som håller koll på Nordic Makers verksamhet och har kontakt med entreprenörer.

”Vårt mål är att göra såddinvesteringar i nordiska bolag som vi sedan kan guida till att ta in en större investering från någon av världens främsta investerare”, säger Benjamin Ratz.

Benjamin Ratz håller koll på nordiska startups åt Nordic Makers.

Tack vare den kunskap och de kontakter som Nordic Makers medlemmar byggt upp under sin tid som grundare och investerare tror de sig veta vad som gäller för att få ett nystartat bolag att bli aktuellt för de verkligt stora riskkapitalfonderna.

”Vi vet vad nästa investerare kommer att titta efter. Där vill vi vara en partner och ta bolagen dit”, säger Benjamin Ratz.

Läs mer: Sveriges 52 mäktigaste tech-investerare: Hampus Jakobsson

Planen är att göra en eller två investeringar i månaden i nordiska bolag framöver. Nordic Makers investerar runt ett par miljoner kronor när de går in i ett bolag.

”Men det kan vara större rundor. Vi investerar gärna tillsammans med andra”, säger Benjamin Ratz. 

Hittills har de investerat i fyra bolag: 

  • Malmöbolaget Minut som tillverkar en uppkopplad sensor för hemmet.
  • Danska Peergrade som utvecklat en mjukvara för lärare som vill testa sina elever.
  • Corti Labs, ett danskt bolag som också har kontor i Silicon Valley, som arbetar med ett artificiellt intelligent beslutstöd.
  • Stockholmsbolaget App Action som tagit fram ett analysverktyg för Instagram.

Att det blivit två svenska och två danska investeringar kan ha att göra med att Nordic Makers, namnet till trots, främst är en sammanslutning av svenskar och danskar än så länge.

”Ja, vi saknar en del geografisk spridning. Sen är det 10 män också så det är en homogen grupp och vi är väl medvetna om den problematiken. Samtidigt är det personer med internationell erfarenhet så gruppen är inte fullt så homogen som den ser ut”, säger Benjamin Ratz.

Läs mer: Sveriges 52 mäkrtigaste tech-investerare: Erik Byrenius

Benjamin Ratz ser som sin roll att få Nordic Makers att lyfta blicken utanför Norden. 

”Om vi tror på att världen är ganska platt och investeraren i London kommer att leta investeringar globalt, hur ska vi då med en tiondel så stor marknad kunna konkurrera med tyskarna? Jag tror en nyckel är att internationalisera mycket snabbare”, säger han. 

Finns det något typiskt för nordiska bolag?

”När man tittar på kulturella kartor så kan Sverige ha mer gemensamt med Japan än med våra grannländer. Men det finns en nordisk bolagsbyggarstil. Vi gillar platta organisationer med mycket produkt- och designfokus. Det kan vi nog se som typiskt för Norden”. 

Se alla Nordic Makers grundare på Nordictechlist.com

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera