Hoppa till innehållet

Hästspelet Star Stable vänder till vinst

Det är lönsamt att sälja digitala hästar till tonårstjejer. Svenska Star Stable, som utvecklar onlinespelet med samma namn, vände till vinst i fjol efter flera års förluster.

Spelet Star Stable, som riktar sig i huvudsak mot hästintresserade tjejer och unga kvinnor, har samlat ihop drygt 6 miljoner registrerade spelare sedan starten år 2011. Bolaget har en rad välkända internetprofiler i ägarkretsen, bland dem dotcom-kändisen Ola Ahlvarsson (Letsbuyit.com, Boxman, Sime) och Pan Capital-grundaren Claes-Henrik Julander.

Läs även: Robothandlare tar klubban i Star Stable

Omsättningen i bolaget har grovt räknat fördubblats varje år och landade i fjol på 90,8 Mkr. Det enligt uppgifter ur årsredovisningen som Di Digital har tagit del av.

Omsättningssiffran ligger i linje med bolagets prognoser. Mer förvånande är att bolaget samtidigt sätter punkt för flera års förluster och levererar en vinst på 4,6 Mkr.

“Vi har haft som grundtanke att återinvestera allt i produktutveckling och tillväxt. Sen visade det sig att julförsäljningen blev väldigt stark, vilket gjorde att vi landade på plus”, säger Fredric Gunnarsson, vd på Star Stable.

Han räknar med att Star Stable fortsätter visa plusresultat även framåt, även om produktutveckling och tillväxt fortsatt står i fokus.

“Vi kommer nog att se ökande vinstmarginaler. Men vi har en massa saker vi vill göra som naturligtvis kostar pengar”, säger han.

År 2014 omsatte Star Stable 54.1 Mkr med ett rörelseresultat strax under nollstrecket.

I höstas förvärvade bolaget studion Pixel Tales, som under lång tid skött utvecklingen av Star Stable på licens, för 20 Mkr.

Under 2016 ligger fokus på tillväxt framförallt i USA, säger Fredric Gunnarsson. Idag kommer finns ungefär en tredjedel av Star Stables spelare i USA, med majoriteten av användarna i Europa och Norden.

“Men bolaget växer relativt sett snabbare i USA. Historiskt har vi jobbat mycket med sociala medier men nu lägger vi även på tv-annonsering”, säger han.

 

Läs även: 97 procents vinstmarginal – miljonerna regnar över Sveriges okända spelsuccé

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera