Hoppa till innehållet

Hemköp ger sig in i striden om nätmaten

Sent omsider är det dags även för Hemköp att ge sig in i striden om matkunderna på nätet. Matkassarna kom i augusti, på måndagen är det premiär för lösplocket.

Hemköps vd Thomas Gäreskog.
Hemköps vd Thomas Gäreskog.Foto: Claes-Göran Flinck

Än så länge är verksamheten på försöksnivå, med tre anslutna butiker i Stockholm.

Med den tidigare Kinnevik-vd:n Mia Brunell Livfors vid rodret i storägaren Axel Johnson har Axfood dragit upp tempot i e-handelssatsningen.

Läs mer: Uppdrag: Ta familjeimperiet Axel Johnson ut på nätet

Willys startade med lösplock tidigare i år och i augusti började Hemköp sälja färdiga matkassar på nätet. Nu är det dags för Hemköp att låta kunderna välja fritt ur sortimentet även på nätet.

”Vi har jobbat med det här under en tid och det är ganska komplexa system. Att få all teknik att fungera och att vi har en attraktiv sajt är väldigt betydelsefullt”, säger Hemköps vd Thomas Gäreskog.

Konkurrensen om de digitala kunderna ökar. Marknadsandelarna i den traditionella dagligvaruhandeln har varit trögrörliga, men på nätet har uppstickare som Mathem och Mat.se utmanat jättarna. Näthandeln ökar snabbt, men beräknas samtidigt inte stå för mer än 1,9 procent av den totala dagligvaruhandeln i år.

Enligt Thomas Gäreskog är färdiga matkassar en något bättre affär än lösplocket, medan lösplocket växer snabbast.

”Kassarna har i branschen hamnat på en hög stabil nivå och vi ser inte någon tendens att det sker någon förflyttning. Det finns helt enkelt två syften. Kassarna ger inspiration och hjälp för vardagsmaten. Lösplocket är det man handlar i stort, bulkvarorna. Många använder båda delarna”, säger han.

Både Mathem och mat.se, som hållit på med lösplock i några år, visar än så länge röda siffror.

Hur lång tid tror du att det tar innan er e-handel når lönsamhet?

”Det tar ett par år för nya butiker att bli lönsamma och vi ser det här ungefär på samma sätt.”

Just nu handlar det mesta enligt Thomas Gäreskog om inlärning och effektivisering av processer, men för att nå lönsamhet måste volymerna upp. På måndagen är det möjligt att handla från tre Hemköpsbutiker i Stockholm och i höst utökas konceptet med ytterligare fem butiker, varav en i Göteborg. Tanken är att sedan utöka efterhand.

”Helt klart ser vi att det här är ett sätt för oss att skapa tillväxt och lönsamhet över tiden.”

Ser du någon fördel med att vara lite sen på bollen?

”Jag tycker nog att tajmingen är rätt. Det är några som kört i gång och nu börjar marknaden bli mogen. Man ser att volymerna ökar och intresset från kunderna blir allt högre. Ska man vara med i marknaden så behöver man ha det här som en del i sitt kunderbjudande.”

Strategin för att slå sig fram i konkurrensen handlar om att erbjuda ett lägre pris för hemleverans än konkurrenterna, samtidigt som priser och erbjudanden blir samma som i butik.

Läs mer: Willys öppnar lågprisbutik på nätet

”Detta kommer förstås att skaka om i branschen och öka konkurrensen ytterligare på en redan tuff marknad.”

Att de svenska företagen är på tå ser han som en viktig komponent i att skydda sig från nya externa aktörer. I USA har e-handelsjätten Amazon börjat sälja livsmedel och bolaget har gjort insteg i både Tyskland och Storbritannien.

”Jag tror att vi kommer att kunna stå emot externa konkurrenter. Sedan är den svenska marknaden inte så jättestor. Det bor nästan lika många i London som det gör i hela Sverige så det påverkar väl också”, säger Thomas Gäreskog.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera