Hoppa till innehållet

Hennes Pokémon Go-utmanare lockar investerare

Efter sommarens succé med Pokémon Go planerar nu den svenska studion Igotcha att lansera sitt platsbaserade mobilspel. Hittills har spelstudion lockat investerare som Rapunzel-grundaren Ida Backlund och hotellmagnaten Petter Stordalen. 

Susanne Birgersdotter, vd och grundare av spelstudion Igotcha.
Susanne Birgersdotter, vd och grundare av spelstudion Igotcha.

Den Stockholmsbaserade spelstudion Igotcha (NTL) utvecklar ett platsbaserad spel som kan liknas vid en mix mellan det traditionella brädspelet Monopol och mobilspelet Pokémon Go. Men istället för att fånga pokémons plockar man pengapungar för att bygga upp samhällsfunktioner och städer.

Spelstudion grundades i slutet av 2014 av serie-entreprenören Susanne Birgersdotter. I fjol lockade Igotcha till sig en investering från hotell- och fastighetsägaren Petter Stordalen och nu har även Rapunzel-grundaren och nyblivna affärsängeln Ida Backlund (NTL) investerat i spelstudion. Tillsammans med bland andra grundarna av Maria Bingo och Vera & John hamnade den senaste rundan på 5 Mkr.

https://www.facebook.com/plugins/post.php?href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fida.backlund.5%2Fposts%2F10154364306686321&width=500

Ida Backlund, som genom Backlund Invest även investerat i Stylelevel, skrev om sin senaste investering på Facebook.

 

Att Pokémon Go lanserades i somras förändrade klimatet för Igotcha som nu har en helt annan attraktionskraft hos investerare. 

”För oss som bolag ser det fantastiskt ljust ut. Att Pokémon Go kom är super för oss. Om det var jag som ringde upp investerare i våras är det nu de som ringer mig. Det är en helt ny genre och vi ligger i framkant”, säger Susanne Birgersdotter.

Att Pokémon Go kom är super för oss. Om det var jag som ringde upp investerare i våras är det nu de som ringer mig.

Nu är Igotcha i startgroparna för att ta in ytterligare 10 Mkr till en värdering på 70 Mkr, enligt Susanne Birgersdotter.

”Vi öppnar upp för nästa runda nu. Det ska ta oss fram till lanseringen av spelet i kvartal två nästa år”, säger Susanne Birgersdotter.

Läs även: Efter Pokémon Go – rusning till svensk föregångare

Susanne Birgersdotter, som även tagit fram den framgångsrika dietappen 5:2 Hälsodieten, har ingen tidigare erfarenhet av att utveckla spel men har fått den framgångsrika spelstudion Paradox grundare och vd som rådgivare. 

”Jag känner honom sedan tidigare och har pratat mycket med honom om det här. Han gör ju PC-spel men han är duktig på hur man lyckas”, säger hon.

Läs även: Sveriges mäktigaste tech-investerare: Ida Backlund

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera