Stockholmsbolaget Sellpy (NTL) har som affärsidé att hjälpa privatpersoner att sälja sina gamla prylar på nätet. Den till synes triviala affärsidén har lockat investerare som Ryska Posten-grundarna Daniel Pilotti och Kristoffer Jeansson och modejätten H&M.
Sellpy startade sin verksamhet 2015 och omsatte redan första året nära 10 Mkr. Det senaste året har bolaget expanderat utanför Stockholm och hämtar nu också upp kassar med saker som ska till försäljning i hela Göteborg och västra Skåne.
Läs mer: H&M investerar fler miljoner i second-hand appen Sellpy
Expansionen har gjort att bolaget fått ordentlig fart på affärerna. Under 2016 fyrfaldigade Sellpy omsättningen till 43 miljoner kronor. Någon vinst är det dock inte tal om ännu. Förlusten för fjolåret landade på drygt 10 Mkr.
Sellpys prognos är att nå minst 80 Mkr i omsättning under 2017 – och då i första hand på den svenska marknaden, uppgav vd:n Michael Arnör i en intervju med Di Digital tidigare.
”Internationell expansion har funnits med i planen från dag ett. Men vi har inga konkreta planer i dagsläget. Vårt mål är dock att ta Sellpy utomlands. Det är inget snack om det”, sa han då.
I höstas tog Sellpy in 10 Mkr i nytt kapital och värderades då till 113 Mkr. Totalt har Sellpy tagit in 19 miljoner kronor i externt kapital. Ägarna har även nyligen gett bolaget ett bemyndigande om att ta in ytterligare kapital.