Hoppa till innehållet

Hon sågar förslaget om personaloptioner

Centerpartiets Annie Lööf är tillbaka på den politiska banan. Nu ansluter hon sig till kritikerna mot regeringens förslag om beskattningen av personaloptioner.  

Annie Lööf, partiledare för Centerpartiet och tidigare Näringsminister.
Annie Lööf, partiledare för Centerpartiet och tidigare Näringsminister.

Centerpartiets partiledare Annie Lööf var den som tillsatte utredningen om beskattningen av personaloptioner under sin tid som Näringsminister. När utredningen nu presenterats är hon rejält besviken.

”Det här är en fråga som legat mig varmt om hjärtat. Det är en viktig reform som behövs för att få mindre startup-bolag att växa. Därför är resultatet av utredningen en stor besvikelse”, säger Annie Lööf.

Liksom en rad företagare, forskare och intresseorganisationer pekar hon ut begränsningarna i förslaget som problematiska.

”Det är för begränsat när det gäller hur stora företagen som omfattas får vara, det är problematiskt med begränsningen av ålder och att man stänger ute vissa branscher är inte bra. Det finns en stor risk att till exempel fintechbolag stängs ute från möjligheten till bra beskattning”, säger hon.

Läs mer: Debatt "Optionsutredningen hör hemmai papperskorgen"

De direktiv som först sattes till optionsutredningen av Annie Lööf ändrades senare av den efterträdande regeringen. Nyckeln i de ändrade direktiven var att förändringarna inte fick kosta något. Något som Annie Lööf anser är en viktig orsak till att det förslag som nu lagts fram inte lever upp till startupsektorns förväntningar.

”Det är ingen hemlighet att den nuvarande regeringen vill hindra tillväxten av framgångsrika företag. Det är beklagligt att Mikael Damberg har höjt förväntningarna på utredningen och samtidigt gett utredaren direktiv som inte ger utrymme för ett bra förslag. Det är inte utredarens fel att det blivit som det blivit. Regeringen har beställt en för liten produkt”, säger hon.

Läs mer: Så blir de nya optionsreglerna

I samband med de förändrade direktiven efter regeringsskiftet flyttades också ärendet från Näringsdepartementet till Finansdepartementet.

”Det flyttade fokus från entreprenörskap till att bli ett rent fiskalt intresse. Nu blev det ett rent fiskalt anslag vilket märks på besvikelsen från näringslivet”, säger hon.

Utredningen har nu gått ut på remiss och svaren från remissinstanserna ska komma in senaste den 15 augusti.

”Jag hoppas att regeringen lyssnar på näringslivet. Ett dåligt regelverk tjänar ingen på och det är inte vad Sveriges entreprenörer behöver.”

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera