Hoppa till innehållet

Efter Hellofresh – nu letar Jessica Nilsson efter nästa e-handelsjätte

Hellofresh-grundaren Jessica Nilsson blir partner på Northzone. Samtidigt investerar hon miljonerna hon tjänade på matkassar i riskkapitalbolagets nya fond.

Jessica Nilsson blir Northzones yngsta partner någonsin.
Jessica Nilsson blir Northzones yngsta partner någonsin.Foto: Amanda Lindgren

Entreprenören och investeraren Jessica Nilsson har hittat hem.

Efter en rad omtumlande år i London, Los Angeles och Berlin har hon landat ett toppjobb på Northzone, ett av Nordens största venture capital-bolag med kontor på sextonde våningen i en av Hötorgsskraporna.

Nu blir hon partner på firman och investerar i bolagets kommande fond.

Jag lärde mig uppskatta yoga, bra matvanor och en god natts sömn

”Det känns jättekul. Som partner kommer jag få mer ansvar och en större chans att påverka. Jag kommer att kunna jobba ännu närmare våra portföljbolag vilket är det jag tycker allra bäst om”, säger den 31-åriga investeraren, även känd som medgrundare av det tyska matkassebolaget Hellofresh.

Northzones åttonde investeringsfond är ännu inte officiell. Men enligt källor till Di Digital blev kapitalrundan i praktiken klar under sommaren på nivån 2,8 miljarder kronor.

Läs även: Så stor blir Northzones nya rekordfond

Pengarna som Jessica Nilsson investerar kommer från försäljning av aktier i Hellofresh.

”Jag sålde mina aktier under 2014 och 2015.”, avslöjar Jessica Nilsson utan att vilja avslöja beloppet.

Klart är dock att Hellofresh värderades till 24 miljarder kronor i slutet av 2015.

”Men min ägarandel var mycket liten. Den späddes ut rejält av dem fem kapitalrundor som Hellofresh genomgått sedan starten”, säger medgrundaren.

Idén bakom Hellofresh utvecklade hon ihop med sina två medgrundare, tyskarna Dominik Richter och Thomas Griesel. De tre lärde känna varandra under en praktik på banken UBS i London, medan Jessica Nilsson fortfarande studerade vid Handels i Stockholm.

”När vi drog igång Hellofresh fanns Middagsfrid och Linas Matkasse i Sverige. Men det fanns inga matkassebolag i Tyskland, England eller USA”, säger Jessica Nilsson, som flyttade till Berlin 2011 och blev kvar till 2014.


Jessica Nilsson

  • Aktuell som: Ny partner på Northzone
  • Portföljbolag: Outfittery, Lesara, Fyndiq, Klarna och Matsmart.
  • Ålder: 31 år
  • Familj: Fästman och hundvalp
  • Utbildning: Examen år 2009 från Handelshögskolan i Stockholm.
  • Karriär: Praktik på UBS i London. Strategikonsult på L.E.K. Consulting i London och Los Angeles. Grundade och drev Hellofresh i Berlin 2011–2014. Investeringsansvarig på Northzone sedan 2014. Partner sedan sommaren 2016.
  • Northzone: Grundades 1996. Har idag 6,1 miljarder kronor under förvaltning och kontor i Stockholm, Oslo, London och New York. Har investerat i 118 bolag, bland annat Spotify, Avito, Klarna, Izettle och Tobii.

Tiden på Hellofresh beskriver hon som en berg-och-dalbana.

”Jag lärde mig uppskatta yoga, bra matvanor och en god natts sömn”, skrattar hon.

På några år gick de tre grundarna från att leverera sina matkassar själva, på tunnelbanan, till att anställa hundratals medarbetare i olika länder. Med tiden tog de in över 2 miljarder kronor i riskkapital från bland andra tyska Rocket Internet, med Kinnevik som delägare.

I dag är Hellofresh ett av världens största matkassebolag med över 1000 medarbetare, verksamhet i sju länder och en omsättning på 2,5 miljarder kronor 2015.

Att gå från design till färdig produkt brukar ta 12–18 månader i modebranschen. Lesara kan göra allt på ett par veckor.

”Jag lärde mig mycket om hur man bygger ett bolag från grunden. Inte minst hur man rekryterar för att få företagskulturen att växa på rätt sätt. Det gäller att hitta folk med mycket driv och rätt attityd”, säger Jessica Nilsson.

Lärdomarna kommer väl till pass när hon nu investerar och jobbar med sina egna portföljbolag.

De inkluderar för närvarande tyska Outfittery och Lesara, samt svenska Fyndiq, Klarna och Matsmart. Förutom Klarna bedriver alla bolagen e-handel.

Foto: Amanda Lindgren

Jessica Nilsson sitter i styrelsen hos alla sina portföljbolag utom betaljätten Klarna. Foto: Amanda Lindgren

”Mina styrkor är kanske främst e-handel, mitt kontaktnätverk i Tyskland, samt marknadsföring och att använda data på ett smart sätt”, förklarar Jessica Nilsson.

Hon tror att modebolaget Lesara har stor möjlighet att uppnå ”unicorn”-status, det vill säga få en miljardvärdering i dollar räknat, inom en snar framtid. Redan idag är bolaget värderat till 1,7 miljarder kronor.

Läs även: Här är Sveriges 27 tech-miljardärer

”Att gå från design till färdig produkt brukar ta 12–18 månader i modebranschen. Lesara kan göra allt på ett par veckor. Kunden får sitt plagg skeppat direkt från fabriken och Lesara behöver inga stora lager”, förklarar Jessica Nilsson.

Även Fyndiq och Matsmart har utvecklat innovativa affärsmodeller för att undkomma traditionella problem inom e-handeln.

”Ungefär 30 procent av livsmedelssektorn består av svinn, vilket självklart är dåligt för miljön. Matsmart bidrar till en lösning på detta genom att sälja överlager och livsmedel med gamla förpackningar, utgångna bästföredatum, med mera. Försäljningen har exploderat och nu öppnar vi i Norge också”, förklarar Jessica Nilsson, som nu letar efter fler innovativa e-handelsbolag att investera i.

Generellt noterar hon att värderingarna på startupbolag har börjat komma ner något sedan toppnoteringarna för ett till två år sedan. Kraven har ökat på att bolagen ska kunna nå lönsamhet inom en överskådlig framtid.

Det var bland annat denna verklighet som fick hennes portföljbolag Fyndiq att skjuta upp sin expansion till Tyskland, menar hon.

”Fyndiq bestämde sig för att fokusera på lönsamhet och därmed vänta med sin utlandsexpansion”, säger Jessica Nilsson, som sitter i styrelsen för samtliga sina portföljbolag, med undantag för Klarna.

Att tajming är viktigt har hon lärt sig genom åren. På Hellofresh kunde det gå flera år mellan första mötet med en VC-fond och en påskriven investering.

”Det handlar om att skapa bra relationer över tid i den här branschen. Ofta behöver entreprenörer ändra sina affärsmodeller över tid. I slutändan är det teamet man investerar i.”


Läs även:

Foto:

Så stor blir Northzones nya rekordfond

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera