Hoppa till innehållet

Hyperloop One tar in 440 miljoner – anställer Ubers tidigare finanschef

Det av Elon Musk inspirerade bolaget Hyperloop One har tagit in 440 miljoner kronor i konvertibla lån och anställt Ubers förre finanschef som rådgivare. Hyperloop Ones flygplanssnabba vakuum-tåg planeras att stå klara redan 2020. 

Hyperloop Ones medgrundare Shervin Pishevar, vd:n Rob Lloyd och bolagets före detta andra grundare Brogan Bambrogan.
Hyperloop Ones medgrundare Shervin Pishevar, vd:n Rob Lloyd och bolagets före detta andra grundare Brogan Bambrogan.

Ett av världens största hamnbolag, DP World Group i Dubai, är största investerare när bolaget Hyperloop One tar in 440 miljoner kronor i konvertibel lånefinansiering. Samtidigt sätter sig DP World Groups vd Sultan Ahmed bin Sulayem i bolagets styrelse. Hyperloop One har därmed tagit in totalt 1,4 miljarder kronor (160 miljoner dollar) i kapital, skriver Bloomberg.

Bolaget Hyperloop jobbar på en teknik som ska använda magneter för att skapa en slags snabbtåg som svävar fram i vakuumtuber i samma hastigheter som dagens flygplan. Tekniken är inspirerad av en idé av Elon Musk, mannen bakom elbilsbolaget Tesla.

Att Hyperloop One nu tar in kapital av ett av världens största hamnbolag är av betydelse. Hyperloop One har som plan att ha sina tåg klara för godstransporter redan 2020 för att sedan följas av persontransporter ett år senare. Genom att få in DP World Group skapar möjligheten att få till betydande partnerskap för Hyperloop One.

Läs mer: Hyperloop-bolag vill utmana Sveriges snabbtåg

Bolagets vd Rob Lloyd, med en bakgrund från teknikbolaget Cisco, har lagt mycket energi på att hitta en ny finanschef och skapa strategiska partnerskap sedan han anslöt sig till bolaget i fjol. Hyperloop One som undersöker möjligheten att bygga en transportlösning i Sverige jobbar redan med bolag som det franska järnvägsbolaget SNCF och ingenjörsjätten Arup Group.

Nu står det klart att man anställer Ubers förre finanschef Brent Callinicos till rollen som strategisk rådgivare på heltid. Han har även en bakgrund som vice koncernchef, kassör och chefsrevisor på Google.

Foto:

Ubers förre finanschef Brent Callinicos blir Hyperloop Ones nya finanschef.

Uber och Hyperloop har Shervin Pishevar, från riskkapitalbolaget Sherpa Capital, som gemensam investerare. Pishevar är en av Hyperloops medgrundare och är en så kallad observatör i Ubers styrelse.

Som Di Digital tidigare rapporterat tampas bolaget med en juridisk tvist med före detta medarbetare som anklagar bolaget för allt från förtal till brottsligt förvaltande av egendom.

Läs mer: Såpoperan kring Hyperloop One fortsätter


Läs mer om Hyperloop: 

Så mycket skulle en svensk-finsk hyperloop kostaFoto:
Vill du komma till Arlanda på tre minuter eller till Helsingfors på under en halvtimme? Nu har Hyperloop One ett kostnadsförslag för att göra det möjligt.

Spektakulär stämning skakar Hyperloop One
Foto:

Transportbolaget Hyperloop One undersöker möjligheten att bygga en hyperloop i Sverige. Nu skakas bolaget av en uppseendeväckande stämning där allt från hängsnaror, överbetalda flickvänner och mobbning finns med.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera